Týden se Seveřankou – VOLVO XC90

07. Červenec 2016 | Redakce LUXUS.cz | čtenost po 30 dnech je 17560

Automobilka VOLVO si dala načas a po dvanácti letech uvedla na trh druhou generaci svého modelu XC90. Díky vydavatelství LUXUS.cz a společnosti Volvo Car Czech Republic jsem měl možnost týden tímto vozem jezdit a dlužno říci, že to byl opravdu velký zážitek. Na úvod musím přiznat, že jsem velký příznivce značky VOLVO, a tak nečekejte objektivní názor. Patnáctým rokem jezdím v autech této značky a nejdéle mám vůz z roku 2002 – VOLVO XC70 – a jsem velmi spokojený. Tento vůz v podstatě odpovídá první generaci modelu XC90. Navíc, pořizoval jsem jej tenkrát za 2,1 mil. korun, což je téměř stejná cena jako cena testovaného vozu.

Druhá generace XC90 znamená obrovský posun ve všech aspektech. A více než stovka světových ocenění mluví za vše. Tento model jich získal za rok od svého uvedení víc než automobilka VOLVO za svou existenci. Najel jsem téměř tisíc kilometrů s vozem XC90 v úpravě R-Design. I když se říká, že barva vozu nejezdí, tak v případě červené u tohoto modelu to neplatí a dodává autu ojedinělou dravost.

Slyšel jsem mnoho komentářů, že nabídkou pouze čtyřválcových motorů automobilka ztrácí na své konkurenty, kteří mají i šestiválce. Upřímně, nezajímal jsem se o výkon motoru, počet válců ani o krouticí moment nebo podobné parametry. Stačil mi pocit z jízdy. A ten byl skvělý. Auto umožňuje celkem tři režimy a v tom sportovním je neuvěřitelně živé a výrazně zrychluje při vyšších rychlostech. Navíc, motor je díky osmistupňové automatické převodovce Geartronic překvapivě tichý, a tak jsem si i při poměrně vysoké rychlosti vychutnával špičkovou akustiku od Bowers & Wilkins. A spotřeba pod devět litrů nafty na 100 km příjemně potěšila.

Vzhledem k tomu, že mým oborem je chytré bydlení, tedy domácnosti, které můžete ovládat pomocí tabletu nebo chytrého telefonu, byl jsem zvědavý, jak se bude ovládat nová devadesátka. A musím říci, že i zde jsem byl příjemně překvapen. Palubní desce dominuje velký dotykový panel – Sensus Connect Touch – s úhlopříčkou 9,7 palce. Uživatelské rozhraní je velmi intuitivní a kromě dotyku podporuje i gesta a jeho ovládání nijak nesnižuje pozornost nezbytnou pro řízení. Volvo plně podporuje platformu Apple Car Play a s mým iPhonem 6 fungovala skvěle. Jen to podtrhuje jasný trend, že váš chytrý telefon se stává pomyslným šémem, kterým budete – kromě funkcí vlastního telefonu – nakupovat či ovládat domácnost, auto i svou kancelář.

Snad největší pokrok vnímám ale v oblasti asistentů řízení. Aktivní parkovací systém pro podélné i příčné parkování je skvělý, ale nejvíce jsem ocenil systém detekce dopravního značení, adaptivní tempomat s funkcí automatického brzdění a automatické udržování směru jízdy v pruzích. Na pocit, kdy jsem ve stotřicetikilometrové rychlosti pustil volant, sundal nohu z plynu a auto samo řídilo a upravovalo rychlost dle okolního provozu, nikdy nezapomenu. Byl to skvělý týden a jen s těžkým srdcem jsem auto vracel. S nadšením jsem sledoval představení dalších novinek automobilky – S90 a V90. Osobně se nemohu dočkat, až bude k dispozici nová V90 ve verzi Cross Country. Pro mne jasná volba nového auta.

Galerie

Rozhovory