BeWooden: Tradice je základ, kreativě nebrání

Hana Benešová
28. Listopad 2018

Ctirad Sára je jedním ze zakladatelů české značky doplňků ze dřeva, BeWooden. Myšlenka tří zakladatelů se prolíná celou firmou i nadále. A to hlavně proto, že ve firmě razí staré heslo, každý umí něco a dohromady umíme všechno. I zakladatelé mezi sebou mají rozdělené činnosti a to samé chtějí od svých zaměstnanců.

Ctirad ve svých 27 letech spolu se svými kamarády a kolegy v jedné osobě řídí firmu o 25 zaměstnancích. „Jde to samo. Za těch 5 let se všechno, včetně rozrůstání, děje tak přirozeně, že mi rozhodně nepřijde, že by práce byla těžší,“ odpovídá Ctirad na otázku, jak zvládá takový růst firmy, vezmeme-li v potaz velikost země. „Chybělo nám řemeslo, které se v našem kraji dřív tak budovalo a teď ho nikdo nechtěl dělat a když chtěl, neměl pro to dobré podmínky. Mnoho dobrých řemeslníků, ať už řezbářů, ševců nebo švadlen, nemohlo dělat co je baví, protože kde je práce bavila platili málo, a jinde museli třeba dělat něco, co úplně nesouviselo s řemeslem,“ vysvětluje Ctirad situaci před vznikem jejich značky a dodává, „Zároveň byly tehdy moderní dřevěné hodinky a my jsme měli nápad na další produkt.“

Od doby, kdy v BeWooden vyráběli pouze dřevěné motýlky uběhlo 5 let a škála produktů se rozšířila stejně, jako jméno značky expandovalo do celého světa. S výrobou stále jen v Beskydech najdete dřevěné motýlky nebo náramky kromě Evropy také třeba v Americe, Japonsku, nebo v Thajsku. 

A co víc, Ctirad, ani jeho kolegové, nezapomínají šířit dobro i za hranice své firmy. „I přes to, že ani jeden z nás nemá vystudovaný marketing, tak chápeme, že zákazník by měl být ve středu každé firemní strategie atak se řídíme především tím, co naši zákazníci chtějí a naše nápady se setkají s dobrým ohlasem. Možná je to proto, že vše děláme srdcem a tak jsou našimi zákazníky lidé, kteří smýšlí podobně, jako my. Naší oblíbenou činností jsou speciální edice. Hodně často tak sedíme a vymýšlíme, co by bylo tím pravým. Vždy chceme, aby speciální edice nebyla jen o limitovaných kusech daného produktu, ale měla i jiný přesah. Měli jsme třeba motýlky ze dřeva, které dřív bývalo střechou základní školy v Africe. Nedávno jsme pak spustili kampaň spojenou se stým výročím republiky. Motýlky pro Afriku jsme vydělávali na školu a informovali o tom, že ne každý může mít ten luxus chodit do školy, nebo třeba školy, která má střechu. Část výtěžku z prodeje pak byla použita na zakoupení vybavení do školy. Motýlek s českým znakem nebo Masarykem má zase vzbudit národní hrdost, kterou teď mezi lidmi postrádáme.“

„Věřím, že když děláte věci srdcem, vše jde samo tak, jak má a to je většinou i to, jak si to přejete. To se mi potvrzuje celý život. I v osobním životě. Nejčerstvěji potvrzené to mám ale z práce. Nedávno jsme navázali spolupráci s Jackem Danielsem. A protože Jack Daniels je také značka, která si vše od píky dělá sama a dbá na řemeslo a jeho tradici, naše spojení je tedy tak přirozené, jako naše práce, kterou jsem už popisoval. V Jackovi byli tak hodní a když jsme jako výsledek naší spolupráce vymysleli nějaký produkt, řekli, že nám dovezou sud, ve kterém zrála whiskey. Sudy si Jack Daniels sám vyrábí a každý sud se použije pouze jednou. A protože my zpracováváme dřevo, které je zbytkem z větších dílen, nebo z etických plantáží, jsme za takovou recyklaci rádi. O to více, že dřevo ze sudu opravdu voní po whiskey a my se pokusíme, jeho vůni zachovat pro limitovanou edici motýlků,“ vysvětluje Ctirad. Motýlky si však zatím můžete pouze předobjednat, protože zpracování dřeva ze sudu je náročné, musí se rovnat, mořit, lakovat, než z něj můžou motýlky vyrobit.

Na nevyřčenou otázku, zda spolupráce bude mít pokračování nám Ctirad odpověděl jen pro něj typickým nadšeným úsměvem a „Bylo by to pěkné.“