ROZHOVOR S JANEM PRŮCHOU, ZAKLADATELEM INSIGHTHOME

Official Press Release
Redakce
29. Září 2014

Kancelář společnosti InsightHome je na střeše jednoho věžáku. Výhled na Prahu je neuvěřitelný, na obzoru dohlédnete až na Říp. Uvnitř se návštěvník ocitne v útulném vzdušném prostředí, které připomíná sci fi.
„Když jsme začínali, předpokládali jsme, že v již hotových domech a bytech je velký potenciál. Mysleli jsme, že když lidé doplatí hypotéky, začnou se rozhlížet co dál. Jak zefektivnit topení, zvýšit bezpečnost svého domova. A tak jsme postavili showroom, ve kterém právě sedíme. Je to vlastně takový byt,“ říká zakladatel InsightHome Jan Průcha.

Otázka
Jenže?
Odpověď
„Ukázalo se, že si lidé zvyknou bydlet ve svém bytě nebo domě v takovém jaký je. Že v nich není zase takový počet technologií, které by bylo potřeba řídit. Zabezpečení, zahrada, topení – to všechno jsou zařízení, která lze řídit, ale z našeho pohledu to není dostatečně komplexní.“
Otázka
A co tedy lze v rámci chytré domácnosti komplexně řídit?
Odpověď
„V podstatě cokoliv do čeho teče proud a má to dálkové ovládání. Efektivní je třeba řízení vytápění, u kterého lze dosáhnout značných úspor. Z pohledu uživatele to samozřejmě je především o pocitu komfortu a bezpečí. Vědí, že se nemusí starat třeba o okna, která děti zapomenou zavřít. Je to podobné jako s auty. Lidé si také kupují luxusnější vůz, přestože by je třeba do Brna dovezl i trabant. Srovnání s auty sedí i jinak. Podívejte se třeba na Octavii. Její technika je neuvěřitelně pokročilá.“
Otázka
Nějak mi nedochází to srovnání.
Odpověď
„Podívejte se jak se za posledních dejme tomu dvacet nebo padesát let změnilo to v čem bydlíme. Místo hliníkových drátů jsme natáhli měděné a ze 110 voltů jsme přešli na 230. Zrovna jsem se vrátil z Tróje. Staví se tam opravdu nádherné byty za několik milionů, ale že by tam byly datové zásuvky? Nic. To je neuvěřitelné. Z našeho pohledu, z pohledu chytré domácnosti, se i nadstandardní nemovitosti staví strašně zpátečnicky. A to je to co se snažíme změnit.“
Otázka
V čem ta změna spočívá?
Odpověď
„Pokud chcete automatizovat domácnost, lze se vydat dvěma směry. Můžete automatizovat už hotovou domácnost. To znamená zavádět dráty, které mají spoustu výhod, ale znamená to sekání a další a další nepříjemnosti. Anebo náš systém. Který třeba pro dům stojí miliony...“
Otázka
Miliony?
Odpověď
„Statisíce až miliony, ano. Je třeba si říct, co prodáváme. Na českém trhu působí firmy, které prodávají něco čemu říkají inteligentní domy, i když v nich žádná inteligence není. My jsme integrátor. Přirovnám to zase k autům. V autě – stejně jako v automatizovaném domě – máte množství technologií od různých dodavatelů. My děláme tuning. V automobilovém světě vám udělají auto na míru. Totéž děláme my v rámci domů. Dáváme dohromady to co spolu funguje a snažíme se to vylepšovat.“
Otázka
Co si lidé přejí nejčastěji?
Odpověď
„Z hlediska nových nemovitostí, a jsou to v drtivé většině domy, zákazníky zajímá především bezpečnost v době kdy jsou doma. Je to odlišný pohled na problematiku alarmů. Naše klienty netrápí co se děje, když nejsou doma – koneckonců mívají pojistku. Chtějí ale v dostatečném předstihu vědět, že se děje něco co se nemá dít v době kdy mají doma třeba samotnou manželku s dětmi. Takže řešíme perimetry zahrad, panic roomy, nacházíme krizová řešení. Než dojede policie nebo pult centrální ochrany, jsou to desítky minut.“
Otázka
A co nějaké lahůdky, technologické vychytávky?
Odpověď
„Máme možnost automatického napouštění vody a udržování teploty. Nestane se vám, že vám vana přeteče nebo vychladne. Do interiérů, třeba do zasedaček instalujeme systém, který namísto žaluzií na dotek na displej telefonu zamlží okna. Nebo se ráno probudíte a přes telefon si zapnete kávovar. Umíme ovládat jakékoliv zařízení, které je schopné komunikovat s internetem.“
Otázka
Kdo vlastně jsou vaši zákazníci?
Odpověď
„Zhruba z třetiny se jedná o cizince usazené v Česku. Bývají to lidé ve věku mezi pětatřiceti a pětapadesáti lety. Obvykle už v domě bydleli a prošli si nepříjemnostmi jako jsou vytopené koupelny. Jejich nemovitost stává od pěti až šesti milionů – a nemívají ji na hypotéku. Mohou si dopřát pohodlí.“
Otázka
Myslíte, že se chytré domácnosti rozšíří i do klientely řekněme z nižší střední třídy?
Odpověď
„Určitě, podle mě tento segment trhu čeká veliký boom. Už teď lidé přestávají chytré domácnosti brát jako sci fi. Otázka je jenom v míře toho jak daleko automatizace zajde. Frimy jako Apple, Google nebo Samsung se ani v nejmenším nederou tam kde už desítky let fungují společnosti zabezpečující kasina nebo vládní budovy. Trh je široký a bude se rozšiřovat. Připravujeme se na to například tím, že jsme zkonstruovali chytrý panel, který lze nainstalovat v podstatě do jakékoliv domácnosti. Pořizovací cena je v řádu desítek tisíc korun – ale tady si klient nesmí nic moc navíc vymýšlet. Je to jednoduše řečeno krabička, kterou si přinesete domů, zapnete ji, očuchá si zařízení, která by se dala řídit a sloučí vám jejich ovládání na displej chytrého telefonu. V tomto směru vidím možnost růstu. Přece jen – u milionových zakázek na míru je jejich počet vždycky lineární. U jednodušších masových zařízení je možný exponenciální růst. Podívejte se na chytré telefony nebo na tablety. Před pár lety šlo o sci fi technologii. Když jste ji používal, lidé se na vás dívali jako na ufona. Pak přišel Apple a během roku to naučil celý svět.“
Otázka
Není chytrá domácnost riziková z hlediska napadení hackery? Třeba moderní auta jsou napadnutelná tak snadno, až to udivuje.
Odpověď
„Používáme systém, který splňuje nejpřísnější kritéria, takže riziko úspěšného napadení je velmi malé. Navíc hackeři by museli z útoku něco mít. Pokud zákazník není celebrita, o jejíž nahé snímky z kamer by stáli, aby je prodali, proč by měli dům napadat?“
Otázka
A ještě jeden dotaz – co se stane, když lidově řečeno „spadne síť?“
Odpověď
„Náš systém je navržený tak, aby byl dům schopen fungovat konvenčně. Aby vaše babička nepotřebovala iPad, aby si rozsvítila na toaletě. A navíc naše systémy řídí průmyslové počítače, schopné vydržet daleko větší zátěž než osobní počítač. Může se stát, že se pár minut nedostanete z koupelny, ale to je všechno.“