ROZHOVOR S JARO RATAJEM, MÁGEM HOTELOVÉHO MARKETINGU

Redakce
12. Srpen 2014

Osm let byl Chief Marketing Managerem oceňovaného hotelu Cavallino Bianco v italské Val Gardeně, od letošního roku pracuje na pozici ředitele & marketingového manažera v Allegria Resortu Stegersbach by Reiters v rakouském Burgenlandsku. Jaro pochází ze Slovenska, vystudoval německou filologii a od roku 2001 působil v „Mecce“ turismu v Jižním Tyrolsku. V roce 2006 dostal v Grand Hotelu Cavallino Bianco šanci specializovat se na online marketing a guests relationship. Dokonale ji využil a propracoval se do vrcholového managementu Grand Hotelu a marketingové kooperace společnosti Leading Family Hotels & Resorts.

Otázka
Na top pozicích v hotelovém marketingu působíte od roku 2006. Co byste doporučil lidem, kteří uvažují o kariéře v tomto oboru?
Odpověď
Převážnou část své kariéry jsem strávil v zahraničí. Začátky rozhodně nebyly lehké, protože v zahraničí to pro nás – lidi z „východu“ – nefungovalo přes známosti, ale výhradně schopnosti a šikovnost. Stále obdivuji lidi, kteří se dokázali v zahraničí prosadit, protože to vyžaduje velkou dávku sebezapření, disciplíny, motivace, úsilí a pokory. Každému budoucímu hotelovému marketingovému manažerovi doporučuji „akademii“ praxe v zahraničních hotelech - ne hned na pozici manažera, ale na různých hotelových pozicích, jako jsou třeba recepce, food & beverage, rezervace, atd.
Otázka
Jak jste se vlastně dostal od filologie k hotelovému marketingu?
Odpověď
Začínal jsem v zahraničí na běžné pozici recepčního, kde byly předpokladem hlavně dobré jazykové a komunikační schopnosti. Díky němčině, ale také dalším čtyřem jazykům, které ovládám na velmi dobré úrovni, jsem měl určitý náskok před „domácími“ zaměstnanci. Nechyběla mi dravost, motivace, hlad po nových vědomostech a zkušenostech. Majitel Grand Hotelu Ralph Riffeser mi dal možnost specializovat se na online marketing a PR, kterou jsem naplno využil. Stal jsem se jeho pravou rukou a také dobrým kamarádem. Jsme stále v kontaktu a konzultujeme i nadále určité věci a projekty v marketingu. V hotelové branži hodně záleží na motivaci, přístupu k lidem, ochotě pracovat i nad rámec svých povinností a hlavně na flexibilitě a týmové práci. Práce v hoteliérství a v hotelu je jako mozaika, každý den klademe ten správný kamínek - část mozaiky na své místo, abychom vytvořili obraz našeho hotelu – našeho produktu.
Otázka
Prozradíte nám něco bližšího o jedné či dvou marketingových kampaních, která se vám nejvíce povedly?
Odpověď
Měli jsme množství úspěšných kampaní ať už v online nebo v printu s top médii z Condé Nast (obří nadnárodní vydavatelství, pozn. red.), jako je např. Vogue Bambini. Velmi vydařené byly naše co-marketingové kampaně s top značkami luxusní módy pro děti: Il Gufo či Sottocoperta, anebo s trendy značkou dětských doplňků a kočárků Stokke. Ale nejlepší a nejtrvanlivější kampaní je práce s hosty přímo v hotelu, už od prvního kontaktu až po check-out. In-house marketing dodává hotelovému produktu nezapomenutelnou atmosféru, pocit „domova“, přátele. Jeden z našich sloganů zněl: „Arrivare come ospiti e partire come amici“, tedy Přicestujte k nám jako hosté, ale odjíždějte domů jako naši přátelé. Práce s hosty mě nesmírně naplňovala a naplňuje, osobní kontakt a zájem o hosta, najít si chvilku na popovídání, jít si společně zaběhat, zahrát golf, případně jen tak posedět: to oceňují všichni naši stálí hosté, kterých je více než 50%. Jen tak můžete svůj produkt dále rozvíjet a vylepšovat, když sami cítíte puls a dostáváte feedback přímo v hotelu.
Otázka
Allegria Resort patří mezi nejoblíbenější hotely pro rodinnou dovolenou. Jezdí k vám i lidé bez dětí a pokud ano, jsou pro ně v hotelu nějaké „klidné“ prostory bez dětí?
Odpověď
Allegria Resort Stegersbach by Reiters je zajímavý produkt. S naším sloganem Affordable-Luxury (Dostupný luxus) si získáváme přízeň hostů. V tomto případě skutečně platí heslo „za málo peněz hodně muziky“, protože za velmi férovou cenu dostanete kvalitní regionální produkty z naší skvělé kuchyně, top „hardware“ s 6700 m2 indoor a outdoor zařízení, Saunový svět, termální bazény a Wellnes centrum, green fee od 17 € na největším golfovém hřišti v Rakousku a samozřejmě nechybí přátelský a ochotný personál. Každý si přijde na své: rodiny, páry i golfisté. Máme samozřejmě také zóny, které jsou určené jen pro dospělé: Flüstertherme, nebo Allegria Yin Yang Spa.
Otázka
Čím se liší Allegria a Cavallino Bianco?
Odpověď
V Cavallinu jsme budovali top značku. Brand na nejvyšší úrovni. Luxus pro rodiny, který byl určený pro dobře situované. Byl to koncept určený pro nejnáročnější rodiny s dětmi.
Allegria je zase koncept dostupného luxusu, je určený pro lidi, kteří se sice dívají na cenu, ale přesto chtějí také kvalitu a určitý komfort.
Otázka
Jaká je podle vás obecně úroveň českých hotelů zaměřených na rodiny a v čem musejí přidat, aby se přiblížily těm zahraničním?
Odpověď
Znám několik hotelů v Čechách a na Slovensku, které jsou baby & children friendly. Naše koncepty jsou však založené nejen na dobrém „hardware“, ale hlavně na kvalitních službách. Za každým konceptem stojí lidé, tým, který je třeba motivovat, podporovat a být v přímém kontaktu s ním i s hosty. Je nutné naučit se delegovat, protože šéf či majitel hotelu může být úspěšný jen do té míry, do jaké má dobrý personál, který za ním stojí. Máme stálý personál, který v našich hotelech pracuje roky. Věřím, že v hoteliérství platí pravidlo „spokojený zaměstnanec = spokojený host“. A právě toto pravidlo bohužel ve slovenských a českých hotelech postrádám (až na pár čestných výjimek).
Otázka
Řada hoteliérů v ČR v posledních letech naříká nad ekonomickou krizí a s ní souvisejícím propadem návštěvnosti. Jaká byla v nedávné minulosti situace v Grand Hoteli Cavallino Bianco a v Allegria Resortu a jaká je letos?
Odpověď
Pamatuji si časy, kdy jsem v Cavallinu byli plně „vybookovaní“ na několik měsíců dopředu. A nemyslím jen o Vánocích a dalších svátcích. Momentálně má hotel průměrnou obsazenost 86%. V Allegrii jsem zatím jen půl roku, takže nedokážu hodnotit minulost. Mým cílem je dosáhnout průměrné celkové obsazenosti 75%, což považuji za velmi reálné. Krize se určitě projevuje i v rakouských a italských hotelech, ale právě krize nám dává šanci prosadit se a dokázat, že patříme mezi nejlepší. Krize má na trh také určitý očistný vliv.
Otázka
Jaká je obsazenost hotelu v průběhu roku a s jakým předstihem je vhodné rezervovat pokoj?
Odpověď
Allegria Resort má kapacitu 210 pokojů, tj. dokážeme ubytovat okolo 600 hostů. Momentálně jsme na úrovni 60%, ale už jsme se pustili do různých změn, marketingových opatření a optimalizace procesů a produktu a tak věřím, že do dvou, tří let to bude na jiné úrovni. Momentálně jsou kapacity dostupné průměrně s dvoutýdenním předstihem. Oblíbené jsou především víkendové pobyty.
Otázka
Jakou část návštěvníků tvoří Češi?
Odpověď
V současnosti máme přes 90 % rakouské klientely. Z Čech pravidelně přijíždí několik rodin. Rád by však propagoval koncept hotelu i v našich zemích, protože si myslím, že je pro Čechy a Slováky jako stvořený.
Otázka
Chystáte v nejbližší době nějaké novinky?
Odpověď
S majitelem panem Karlem J. Reiterem, nejuznávanějším hoteliérem Rakouska, připravujeme několik projektů, nejen pro Allegrii, ale také pro jeho další hotely Supreme ***** a Finest Family Hotel ****S. Jednou z novinek je online rezervační systém, který zabezpečí jednoduchost, rychlost a důvěryhodnost při online rezervaci. Máme další vize zvelebování a zlepšování našich produktů. Jak říká pan Reiter: „Když hoteliér nemá vizi a motivaci neustale se zlepšovat a zdokonalovat svůj koncept, přestává být hoteliérem, a stane se z něho jen podnikatel, kterého zajímá pouze zisk.“
Otázka
Hotel Cavallino Bianco získal prestižní cenu Travellers´ Choice od Trip Adviseru. Čím si ji zasloužil a v čem je jiný než podobné hotely?
Odpověď
Práce v Cavallinu byla skutečně výjimečná, protože jsme vytvořili značku. DAS HOTEL. :-) Každý v Itálii ví, ze Cavallino Bianco je synonymem pro nejlepší rodinný a dětský hotel. Systematicky jsme pracovali na každém detailu, den za dnem, 365 dní v roce, tak aby hosté zažili tzv. WOW efekt. Hosté byli opravdu nadšení, kvalitou, pohostinností, přátelskou atmosférou, službami a péčí o děti na nejvyšší úrovni. To se odrazilo i na recenzích různých portálů, jako třeba Holidaycheck a Tripadvisor.
Otázka
Má Allegria Resort s vaší pomocí šanci získat stejné či podobné ocenění?:)
Odpověď
To je skutečně vysoká meta, ale budeme dělat vše pro to, aby se u nás hosté cítili dobře. Hodnocení a doporučení hotelu přijdou automaticky a spontánně.
Otázka
Jakou nejužitečnější profesní radu jste kdy dostal?
Odpověď
Majitel, pan Karl J. Reiter, kterého si nesmírně vážím, mi jednou řekl: „Jaro, je jedno na jaké pozici budeš, bud stále sám sebou a hlavně zůstaň nohama na zemi.“ Musím říct, že s panem Reiterem vysíláme na stejných vlnových délkách. U nás je TEAM a MY na prvním místě.
Otázka
Většinu roku se staráte o lidi na dovolené, kam jezdíte nejraději na dovolenou vy sám?
Odpověď
Čas strávený v hotelu je zároveň mým odpočinkem (smích). Těším se ale, že můžu trávit volné chvíle se svou rodinou, manželkou a dcerou, které jsou v posledních letech mou velkou oporou. Dovolené trávíme hlavně v Itálii, protože milujeme skvělou italskou kuchyni, kulturu a hudbu. Už jsme procestovali skoro celý apeninský poloostrov a stále se tam rádi vracíme.

Foto:
Allegria Resort Stegersbach by Reiters:
2008 - 2014 © by REITERS-MAXUMimages
© Foto Andi Bruckner, www.andibruckner.com