Slavia pojišťovna radí, aby živnostníci mysleli na nová rizika

09. Červen 2021

Za uplynulý rok došlo k největší skokové obměně podnikatelských aktivit od začátku svobodného podnikání u nás. Spousta živnostníků musela své plány odložit na neurčito a zaměřit se na změny nezbytně nutné. Ne každá takováto změna byla ve výsledku negativní, mnozí podnikatelé dokonce posílili. Velká část z nich však v tomto poměrně rychlém sledu událostí zapomněla myslet na své pojištění, které by aktuálně mělo pokrýt jiná rizika.

Maloobchodníky často zachránily e-shopy

Zásadní změnou v prodeji zboží bylo pro mnohé přesunutí do online prostředí. Ti, kteří své e-shopy provozovali už před pandemií, byli samozřejmě ve značné výhodě. Dalším, kteří se k tomuto kroku odhodlali během ní, se pak často stal záchranou. „Prodej nábytku přes internet není jednoduchý. Pokud si koupíte svetr a nesedne vám, není takový problém ho vrátit. V případě kuchyňského stolu už je to přece jen trochu složitější. Troufám si ale odhadnout, že bez založení e-shopu by se už nyní naše kamenná prodejna neotevřela. Spousta zákazníků si na tento způsob nákupů zvykla, a tak pro nás nadále zůstává variantou,“ uvádí Jan, který vlastní prodejnu nábytku.

Vzhledem k přesunu podnikání do online prostředí a zvýšené potřebě využívat IT techniku, je pak jistě potřeba myslet zejména na případnou odbornou pomoc, asistenci. „Dnes je již možné nechat si pojistnou smlouvu upravit během několika minut a zahrnout všechna pro nás aktuální rizika. Zde by bylo jistě vhodné zvolit také například IT asistenci a naopak zkontrolovat, zda nejsou v pojistné smlouvě obsažena zbytečná doplňková připojištění,“ říká Ladislav Bělina, produktový ředitel Slavia pojišťovny.

Služby, pohostinství či ubytovací zařízení – nová rizika se týkají nespočtu oblastí

Ať už se naše podnikání změnilo z provozování restaurace na rozvážku jídel, z osobních lekcí cizích jazyků na online hodiny nebo z poskytování krátkodobého ubytování na dlouhodobé pronájmy, zcela jistě se mění obě základní složky podnikatelských rizik, tedy pojištění majetku i odpovědnosti.

Většina podnikatelů musela při takové změně nakoupit nové vybavení a techniku. Automaticky se pak mění také charakter odpovědnostních rizik. Jako příklad můžeme uvést bývalého provozovatele restaurace, který se rozhodl, že se nadále bude věnovat už pouze rozvozům jídla. Odpovědnost za škodu z činnosti a za škodu způsobenou vadným výrobkem, zejména jídlem, zůstává. Odpadá ale třeba odpovědnost za poškození či odcizení věcí hostů restaurace. Krytí pak tedy může obsahovat pro nás již neaktuální rizika,“ upřesňuje Ladislav Bělina.

Slavia pojišťovna