Jaký je význam oceňování výrobků v nezávislých hodnoceních s Lukášem Matějkou

02. Září 2022 | Redakce LUXUS.cz | čtenost po 30 dnech je 32838

Na českém trhu se každoročně objeví desítky tisíc nových produktů. O tom, jak se v nabídce novinek zorientovat a nenechat se napálit, jsme si povídali s Lukášem Matějkou, marketing group managerem společnosti Atoz, která každoročně organizuje program Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka.

Letos proběhl již 22. ročník Vašeho programu Volba spotřebitelů. To je úctyhodné číslo. O čem vlastně vypovídají nezávislá hodnocení kvality?

Mezi zákazníkem a výrobcem musí existovat důvěra. Její budování je dlouhodobý a složitý proces. Vyplácí se ale, a to zvlášť v době, kdy je pro zákazníky složitější přímý kontakt s prodejci nebo zástupci firmy jako takovými. Zákazníci, kterým jsou předkládána pravdivá fakta a mohou se spolehnout na kvalitu výrobků i na to, že za své peníze dostávají relevantní servis, dovedou v těžších časech naopak značku podpořit. Tím, že se k ní opakovaně vrací a dále ji doporučují. A to je z marketingového hlediska to nejcennější, co se může stát. O tento vztah je třeba se systematicky a pečlivě starat. Tak, aby vybudovaná důvěra nebyla nabourána. Její opětovné nabytí totiž nebývá ani v nejmenším jednoduché. Své o tom ví všechny oceněné značky. Také tento rok jdou tradice a důvěra ruku v ruce. Oceněné značky jsou pro své zákazníky transparentní a jasně se vymezují svými obchodními prioritami, kdy důvěra a jejich vzájemný vztah jsou na předním místě tak, aby orientace pro zákazníka byla co nejjednodušší v tom ohledu, co je na trhu to nejlepší. 

Co je pro soutěž Volba spotřebitele charakteristické?

Volba spotřebitelů je specifická tím, že zde rozhodují samotní čeští spotřebitelé. Není zde žádné zákulisní dohadování neznámých členů porot a tajná kriteria hodnocení. Je to jednoduché. Každý rok najdeme ty nejsilnější novinky v desítkách kategorií rychloobrátkového zboží. Poté je mezi sebou necháme porovnat a hodnotit reprezentativním vzorkem 4000 českých spotřebitelů a na základě tohoto hodnocení může v každé kategorii, kterých bylo v tomto ročníku 50, zvítězit pouze jedna produktová novinka. Máte tedy jistotu, že pokud při nákupu sáhnete po čemkoliv, co se chlubí červeným logem se zvednutým palcem, je to zjednodušeně řečeno něco, co už většina lidí v ČR vyhodnotila jako nejlepší, mělo by to tedy logicky vyhovovat i Vám.

Z průzkumu tedy každoročně vzejde několik desítek vítězných produktů. Co vlastně tyto vítěze po vyhlášení čeká?

Ihned po slavnostním vyhlášení vítězů startujeme masivní mediální podporu. Nejenom díky spolupráci s řadou silných mediálních partnerů se vítězné novinky dostanou ke konečným zákazníkům. Na logo Volba spotřebitelů lze narazit ve spotech v TV a na Youtube, v tisku, na rádiích, v outdooru, dále v rámci instore podpory v prodejnách Tesco a Makro a samozřejmě v online prostoru hlavně na sociálních sítích.

Přiblížíte mi ještě trochu detailněji, jakým způsobem ve Vašem programu hodnotíte?

Nejprve každý rok najdeme nejzajímavější novinky, v čemž už máme za více než 2 desítky let solidní praxi a troufám si dokonce tvrdit, že jsme ve spojení s drtivou většinou hlavních retailerů i výrobců v ČR i na Slovensku, není to tedy pro nás velký oříšek. Letos mohly v programu soutěžit novinky uvedené na trh v rozmezí od 1. ledna 2021 do konce května 2022. Následně je společně s výrobci nominujeme do průzkumu, který pro nás organizuje renomovaná výzkumná agentura NielsenIQ, která zaručuje nezávislost průzkumu. Poté už jen necháme hodnotit zmíněné 4000 respondentů a takto najdeme vítěze jednotlivých kategorií. Mimochodem 4000 respondentů je největší možný reprezentativní vzorek v ČR.

A jak tedy dopadla Volba spotřebitelů letos? Jaké výrobky zákazníci ohodnotili nejlépe?

V letošním roce o vítězství bojovalo celkem 97 firem se 162 výrobky. Z nich spotřebitelé zvolili 50 vítězů v nejrůznějších kategoriích. Kromě klasických kategorií, jako jsou pivo, káva či pleťová kosmetika, se v soutěži nově objevily například kategorie bezlaktózové potraviny či speciální potraviny, které odráží vzrůstající popularitu segmentu produktů pro zákazníky s potravinovými intolerancemi. Tradiční kategorie zaměřené na krmiva a doplňky pro domácí mazlíčky letos obohatily novinky s obsahem hmyzího proteinu. Ty reflektují celospolečenskou potřebu zpracování proteinů z hmyzu, především kvůli ekologické udržitelnosti, a to nejen v lidské stravě. Do různorodosti kategorií také letos více zasáhly kategorie vegetariánských a veganských potravin, které se v posledních letech stále častěji objevují i v řetězcích a uspokojují poptávku po výživě plnohodnotnými, ale zároveň bezmasými produkty. Úplně nejvyšší hodnocení spotřebitelé udělili novince Tuňák celý s extra panenským olivovým olejem Franz Josef Kaiser od společnosti Gaston. Odbornou porotu, což je náš poradní orgán, pak nejvíce zaujalo inovativní řešení sušáku na prádlo od firmy Vileda.

Na výrobcích je v obchodech i na eshopech celá řada různých značek či ocenění, jak se v tom vyznat a má vůbec smysl se o ně zajímat?

Pro uvědomělé zákazníky, kterým není lhostejné, co kupují, to smysl určitě má. Nezávislá ocenění jsou od toho, aby nám především usnadnila nákup a ušetřila čas strávený v obchodech. Rád bych při tom vyzdvihl práci všech firem, které se i v nelehké době pouští do inovace a rozvoje svého výrobního programu. Všichni jsme vzhlíželi ke konci pandemie, jako k bodu, kdy se řád věcí vrátí k původnímu, jak ve výrobě, tak prodejích. Doba nás ale přesvědčuje, že „nový normál“ bude permanentní výzva, při které musíme čelit velkým celospolečenským změnám s obrovským tlakem na cenu. A právě v této době oceňuji všechny, kteří i přes tyto aspekty rozvíjejí výrobky jak po inovativní stránce, tak zvyšují kvalitu. Spotřebitelů, tedy zákazníků si pak vážím za to, že preferují zdravé a čerstvé produkty. Podle výsledků průzkumu jasně vidíme, že pokračuje trend minulých let. Tedy trendy zdravého životního stylu a ekologie, které stále rezonují na předních místech. A to i v segmentu produktů pro domácí mazlíčky.

Jaké logo či ocenění tedy konkrétně hledat, když se nechceme při nákupu „spálit“?

Záleží samozřejmě na naší konkrétní preferenci, pokud preferuji konkrétní parametr, třeba něco v biokvalitě, budu hledat značení typu BIO na obalu produktu. Pokud chci primárně český výrobek, opět pomůže, má-li takovou značku či symbol na obalu. Často ale chceme či dokonce musíme koupit něco, co je na trhu nové a my s tím dosud nemáme zkušenost. Mimochodem každým rokem se na regálech objeví desítky tisíc nových či inovovaných produktů jen v oblasti potravin a drogerie, přičemž logicky často mizí ty, na které jsme byli dříve zvyklí. Proto už 22 let organizujeme marketingový program a nezávislé ocenění Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka.

A jaké má ocenění výhody pro výrobce?

Pokud jsem výrobcem, jehož výrobek zvítězí v našem průzkumu, mohu se chlubit oceněním Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka, a to mi s velkou pravděpodobností zvýší prodeje, usnadní listing a pomůže mi to výrobek na regále udržet. Máme to mimochodem potvrzeno na základě referencí firem, z nichž se většina programu ráda se svými novinkami účastní opakovaně (mají-li novinky). Zároveň to máme otestováno přímo na lidech, necháváme si pravidelně zpracovávat průzkum, kde porovnáváme vliv našeho ocenění versus jiná ocenění či značky kvality, dále i třeba vliv různých typů reklamy apod.

Vychází to pro nás velmi dobře – lidé v ČR vnímají nezávislá ocenění skoro stejně dobře jako třeba doporučení přátel či rodiny, na druhé straně žebříčku je pak třeba reklama v TV, která naopak moc důvěry v lidech nevzbuzuje. Čímž netvrdím, že nemá vliv, ale lidé jí obecně nemají moc rádi.

Sledujete ve vašem programu nějaké trendy? A co covid? Nezamíchal nějak s preferencemi spotřebitelů?

Samozřejmě. Program odpovídá vždy aktuálním nákupním trendům, například už minimálně posledních pět let táhne zdravý životní styl a ekologie, čemuž samozřejmě odpovídá složení kategorií a konkrétní inovace. Covid navíc donutil výrobce nad novinkami více přemýšlet, a to je dobře. Třeba před 5–10 lety stačilo udělat nějaký paskvil typu jogurt s colovou příchutí, nebo na běžné sušenky napsat babiččiny či dokonce farmářské a hurá, inovace byla na světě.

Dnes už by něco takového výrobcům tak snadno neprošlo, poslední pandemické roky donutily mnohem více lidí přemýšlet nad svým zdravím a o potraviny i drogerii se mnohem více zajímají. Výrobci na to logicky reagují, a když už inovují, snaží se o výraznou přidanou hodnotu pro spotřebitele, která v posledních letech nejčastěji spočívá právě ve zdravější či ekologičtější alternativě.

Pojďme se podívat nyní do budoucna. Jaké plány má Volba spotřebitelů?

V červnu jsme vyhlásili vítěze letošního ročníku, více na nejlepsinovinka.cz a našem FB (Volba spotřebitelů), ti už ocenění buď komunikují, nebo komunikovat budou. My je také podporujeme v rámci vlastních aktivit a s našimi mediálními partnery. Mimochodem, na našem FB se také může kdokoliv zapojit do doprovodných soutěží, kde pravidelně soutěžíme o nominované a vítězné produkty. 

Samozřejmě už od podzimu bude také pro výrobce možné nominovat aktuální novinky do programu 2023. Pro příští ročník také chystáme zajímavé novinky pro všechny nominované, ale to bych nerad prozrazoval dopředu.

Děkujeme za rozhovor

Galerie

Rozhovory

Volba spotřebitelů