O moderních trendech v kancelářích s Radkem Procházkou

24. Květen 2021 | Redakce LUXUS.cz | čtenost po 30 dnech je 26008

Ohledně aktuálních kancelářských trendů a 5. ročníku soutěže Kanceláře roku jsme vyzpovídali Radka Procházku, zakladatele prestižní oborové soutěže a také Managing Partnera společnosti Prochazka & Partners. Radek Procházka je vedoucím partnerem a jednatelem společnosti Prochazka & Partners, kterou založil jako nezávislou poradenskou společnost výhradně zastupující nájemce komerčních nemovitostí a patří mezi několik nejzkušenějších odborníků na českém a středoevropském trhu v oblasti Zastupování nájemců.

Soutěž Kanceláře roku pořádá společnost Prochazka & Partners již pátým rokem. Jak soutěž odráží kvalitu a atmosféru současného kancelářského trhu? Jaké jsou aktuální trendy?
Kvalitní pracovní prostředí se za 30 let svobodného podnikání stalo v České republice pomalu ale jistě standardem. Vítězné firmy jsou často ty, které se odlišují celkovými službami, které poskytují svým zaměstnancům – ať je to důraz na komunitní setkávání, oddělené prostory mimo open space, odpočinkové či fitness zóny. Tento týden začínáme hodnotit realizace, které se probojovaly mezi finalisty, a je nutno říct, že nehodnotíme v soutěži jen design, ale celkový přínos pro spokojenost a udržení kvalitních zaměstnanců. Vloni jsme se jako porota také jednomyslně shodli na rostoucí úrovni kanceláří v regionech a Schwan Cosemtics z Českého Krumlova, loňský vítěz nové kategorie Regionální kanceláře roku, je toho dokladem.

Kolik společností se letos utká o nejvyšší ocenění?
Každoročně roste zájem o naši soutěž, ve které se dlouhodobě zaměřujeme na realizace firem v oblasti kanceláří. A již dnes můžeme tvrdit, že se jedná o nejúspěšnější ročník, co se počtu přihlášek týče. Tento a příští týden začínáme chodit na prohlídky do kanceláří, na základě kterých pak z finalistů zvolíme 10 vítězů (devět kategorií včetně speciální ceny napříč kategoriemi). Naší ambicí je popularizovat nejen u zaměstnavatelů, ale i u veřejnosti důležitost kvalitního pracovního prostředí. A to se nám věřím úspěšně daří.
Jaké další benefity nabízíte vítězům soutěže Kanceláře roku?
Vítězstvím v soutěži networking mezi předními zaměstnavateli nekončí. Před pandemií jsme pravidelně organizovali i prohlídky vítězných realizací na elektrických koloběžkách či jsme vítěze zvali na odborné snídaně. Myslím, že se všichni těšíme znovu na dobu, až bude tohle setkávání opět možné. Rád bych ještě dodal, že v naší soutěži nic po soutěžících nechceme, jen si vybrat jednu ze soutěžních kategorií a poslat vyplněnou přihlášku spolu s fotografiemi.

Je dle Vás v oblasti kvality pracovního prostředí ještě někde prostor pro zlepšení?
Zatímco soukromá sféra ušla neuvěřitelnou cestu, ve státní sféře je bohužel v kancelářích silně podinvestováno. Stát chce být dobrý hospodář. Na jednu stranu sice nešetří na lidech (počet a platy státních úředníků neustále rostou), ale bohužel významně chybí investice do zlepšení pracovního prostředí. Tlak primárně na cenu pak prakticky zamezuje tomu vytvořit kvalitní kancelářské prostředí. Přitom i WHO již přes 20 let varuje před tzv. syndromem nemocných budov, které jsou důsledkem práce v nekvalitních budovách. Snad se situace zlepší i v této oblasti, kde u nás ve státní sféře pracuje přes milion osob.
Ovlivnila pandemie nějak organizaci letošního ročníku?
Minimálně v termínu a způsobu konání celé akce. Zatímco vloni jsme vyhlásili vítěze již v lednu v Paláci Žofín, letos vyhlášení přesouváme na léto, kdy chceme zorganizovat letní garden gala party. Věříme, že se tou dobou epidemiologická situace významně zlepší a určitě tomu napomáhá i postupné očkování populace.

Ovlivnil koronavir nějakým způsobem i soutěžní realizace?
Firmy po více než roce na home office zjišťují, že tudy cesta nevede. Rád situaci přirovnávám k luxusní dovolené na pustém ostrově – první dva týdny je to skvělé, ale rok byste tam určitě nevydrželi. Stejné je to s prací v kanceláři – firmy jsou díky setkávání zaměstnanců inovativnější, mají větší drive, společnou kulturu, lépe se jim dělá onboarding nových zaměstnanců. Za mě pozitiva u práce v kanceláři určitě převyšují nad negativy. Pokud v oblasti realizací došlo k nějaké významné změně, je to snížení počtu pracovních stanic vůči počtu zaměstnanců. Díky práci odkudkoliv firmy cílí nyní na 70–80 % „židlí“ vůči svému stavu a ušetřený prostor raději věnují zasedačkám, místům pro setkávání či celkovému well-being svých zaměstnanců. To jsou přesně ta fitka, masážní koutky, sauny apod., které ve svém důsledku zvyšují spokojenost zaměstnanců.
Co pro Vás znamená luxus?
Odměnu za tvrdou práci. Na mysl mi přichází krásné pojetí přístupu k životu, který mají Italové: Dolce Vita neboli sladký život. Práce, která v mém případě představuje většinu mého času, je dobře balancována užitím si příjemných chvilek života.

Děkujeme za rozhovor

Galerie

Rozhovory

Prochazka & Partners