ČEŠTÍ HUDEBNÍCI V ČELE S COLLEGIEM 1704 TRIUMFOVALI V UTRECHTU

22. September 2014 | Redakce LUXUS.cz | čtenost po 30 dnech je 17657

Letošní rok se konal ročník jednoho z největších a nejprestižnějších festivalů hudby, Utrecht Early Music Festival, s podtitulem „Habsburkové: Vídeň-Praha“ se nesl ve znamení české hudby a českých hudebníků.

Collegium 1704 vystoupilo hned na třech koncertech věnovaných české hudbě a triumfovali na vyprodaném zahajovacím koncertě.

Ze tří koncertů, které zde Collegium 1704 pod vedením Václava Lukse absolvovalo, byl vrcholem hned první z nich, zahajovací koncert festivalu v pátek 29. 8. 2014. Odehrál se ve vyprodaném sále Tivoli Vrendenburg pro 2000 posluchačů, který byl nedávno otevřen široké veřejnosti po náročné sedmileté rekonstrukci. 

Collegium 1704 se představilo holandskému publiku díla barokních skladatelů Jana Dismase Zelenky, Johanna Josepha Fuxe a Františka Ignáce Antonína Tůmy. Zelenkova Mše Divi Xaverii byla uvedena dokonce v novodobé evropské premiéře. Koncert byl přenášen přímo v holandské televizi a rozhlasu. Koncertní sál byl dlouho dopředu beznadějně vyprodaný a sklidil si velmi pozitivní ohlas.

Na druhém z koncertů 1. 9. 2014 zaznělo celovečerní oratorium Sv. Jan Nepomucký od Antonia Caldary, kde získali zvláštní pozornost zejména sólista Hana Blažíková, Alena Hellerová, Sophie Harmsen, Václav Čížek a Tomáš Král.

Rezidenční pobyt v Utrechtu zakončilo úterní komorní „nokturno“ s virtuózními díly Zelenky, Brescianella, Reichenauera a Orschlera, které zněly v pražských salónech a palácích kolem roku 1700.

Díky letošnímu tématu festivalu, zaměřenému na šlechtický rod Habsburků a dvě jejich kulturní centra Prahu a Vídeň, se Utrecht proměnil na několik dnů ve výkladní skříň české hudby. Pozvání pořadatelů festivalu přijaty i další špičkové české soubory staré hudby: Collegium Marianum pod vedením Jany Semerádové, Schola Gregoriana Pragensis s uměleckým šéfem Davidem Ebenem, Tiburtina Ensemble s Barborou Sojkovou, Ensemble Tourbillon Petra Wagnera a Capella Marianna pod vedením Vojtěcha Semeráda. Koncerty se konaly za podpory Českého centra v Haagu a Ministerstva kultury ČR.