Lush – čerstvá, ručně vyráběná kosmetika s etiketou

Redakce LUXUS.cz
10. Říjen 2016
Malá, zvenčí nenápadná prodejna v nultém patře pražského obchodního centra Palladium. Když ale vejdete dovnitř, jako by zároveň odešly i všechny vaše problémy a svět se zdá být najednou mnohem hezčím. Jediná prodejna v České republice sice není prostorově nijak velkorysá, najdete v ní ale všechno, co potřebujete i nepotřebujete, a nebudete se z ní chtít vrátit zpět do reality. Nejenže je všechno tak krásně barevné a všem smyslům neodolatelné, ono je to i morálně etické. Sto procent produktů je vegetariánských, osmdesát pět veganských, šedesát pět samo-konzervačních a více než třetina dokonce bez obalů. A to vše „cruelty free“, tedy bez krutosti. Obchůdkem nás provede mladá a sympatická paní prodavačka, nejdříve ale pár kontrolních otázek.

Říkáte, že věříte, že slova jako „čerstvý“ a „organický“ mohou mít upřímný význam mimo marketing. Co tím myslíte? My v Lushi věříme ve výrobu účinné kosmetiky z čerstvého a organicky pěstovaného ovoce a zeleniny a z těch nejlepších éterických olejů a pouze z bezpečných syntetických látek. Pokud se vám stane, že narazíte na nějakou ingredienci, kterou neznáte, můžete se podívat na naše internetové stránky, kde se podrobně dozvíte, odkud ji bereme, proč je dobrá, jak se vyrábí a tak dále. Na rozdíl od jiných firem uvádíme celé a přesné složení a nic netajíme. Na všech obalech jsou nejen informace o složení, ale i jméno toho, kdo zboží vyrobil, včetně jeho fotografie. U nás se totiž vyrábí vše ručně a výrobce se vždy pod svůj produkt podepíše. Je to mnohem osobnější. Všechny produkty Lush jsou vyrobené ručně každý den ve výrobnách, které spíše než továrny připomínají kuchyně, ve kterých pracuje mnohem více lidí než strojů. Složení produktů značky Lush je sice výhradně z čerstvých ingrediencí, ale není čistě přírodní. Proč? Spousta lidí se při pohledu na obsah složení zděsí, že je tam něco, co není stoprocentně přírodní. My ale nikde neuvádíme, že to tak je. Je to hlavně z toho důvodu, aby se prodloužila doba trvanlivosti. Konzervanty, které přidáváme do našich výrobků, jsou ale obsažené pouze do čtyř procent a tato maximální hranice se nikdy nepřekročí. Všechny přídavky jsou vyráběné úplně jiným způsobem a co nejpřírodnější cestou, takže třeba sulfáty nemáme vyráběné z ropy, ale z kokosové dřeně nebo z řepkového oleje. Samozřejmě jsme i proti palmovému oleji. Například naše pasty na zuby v tabletkách neobsahují běžně používaný fluor, ale sodu bikarbonu nebo černé uhlí. Snažíme se být co nejpřírodnější, ale ne vždy to úplně jde.

Už jsem slyšela o čisticích pudrech na zuby, ale pasta na zuby v tabletkách? Jak se používají, v čem jsou lepší než klasická pasta v tubě a jaké nabízíte příchutě? Za nápadem stojí především snaha o co největší praktičnost a ekologičnost. Jsou skvělé a skladné na cestování, můžete je přihodit do příručního zavazadla a nemusíte se starat o maximální povolené množství tekutin. V našich průhledných kelímcích a lahvičkách z recyklovaného materiálu navíc neustále vidíte, kolik vám jich ještě zbývá, a hlavně zbytečně nepřicházíte o množství produktu, jako když se zbytek pasty schovává v posledním kousíčku tuby. Vybírat můžete z několika příchutí. Klasickým pastám jsou podobné mátové tabletky Miles of Smiles, sladší je třeba jahodový Tooth Fairy, který máme v prášku, zajímavé jsou i voňavé ovocné tabletky Limelight, Bling!, anebo Oral Pleasure, které chutnají po mučence. Použití je velice snadné. Stačí tabletku v ústech rozkousat, vzít kartáček a čistit, jak jste zvyklí. K výrobě používáme nejrůznější ovoce, bylinky a třeba právě aktivní uhlí a jedlou sodu, které krásně bělí. O sodě bikarboně se sice říká, že je prospěšná na spoustu věcí, včetně bělení, ale také je známá tím, že je velice agresivní a může dokonce i poničit zubní sklovinu. Je to pravda? Ano, to je samozřejmě pravda, ale ne v takové míře, v jaké ji používáme my. Přidáváme ji opravdu jen v určitém minimálním množství, a jelikož je to jemnější alternativa, tak vám nic nepoškodí. Soda se do našich past přidává hlavně kvůli pěnění, aby měl člověk pocit dobře vyčištěných zubů a užil si tak naplno komfort.

Takže to, že výrobky pění, je pouze takový bonus dobrého pocitu, který ale nemá vliv na kvalitu vyčištění nebo umytí? Lidé mají rádi, když všechno pění, protože mají pocit, že se tak pořádně umyjí. Dříve se ale žádné pěnicí přísady nepoužívaly a výrobky posloužily úplně stejně. Je to tak i u sprchových gelů a šamponů, anebo krémů. Dříve se lidé mazali čistým olejem, který je v podstatě nejúčinnější, protože prostoupí celou pokožkou, dnes i stotisícový krém bude jen olej naředěný s vodou, takže o nic kvalitnější, spíše naopak. Celé je to marketing, ale lidé už si na to tak zvykli, že jim přijde normální platit za značku. Jak řešíte mytí vlasů vy? Máte nějaké speciální přípravky, které vytvoří pěnu a zároveň jsou šetrné k vlasům i k pokožce? Hodně lidí si oblíbilo náš tuhý šampon, kterému říkáme šampuk, protože jako puk vypadá a používá se úplně jednoduše. Vezmete ho do ruky, dvakrát až třikrát s ním přetřete vlásky, udělá se vám krásná pěna, kterou pak smyjete, šampuk odložíte a můžete ho použít příště znovu. Vydrží vám v průměru osmdesát až sto použití. Máme několik druhů podle typu vlasů, například speciální na lesk, na suché poškozené vlasy, na lupy nebo na mastnější vlasy a problematickou pokožku s různými ekzémy. Existují i metody, jak si umýt vlasy jenom přírodními látkami, sodou, nebo čistě jenom vodou, ale to vyžaduje trpělivost, a není to nic příjemného a rychlého, než si člověk zvykne.

Tuhé tablety na zuby, tuhý šampon, máte dokonce i tuhý parfém - skoro to vypadá, že si přímo libujete ve výrobcích v tuhé formě. Máte k tomu nějaký zvláštní důvod? My prostě milujeme naháče. Tak u nás říkáme nahatým výrobkům, tedy produktům bez obalu. A ve vymýšlení těch v tuhé formě jsme přeborníci. Asi hlavně proto, že tuhé produkty neobsahují vodu, proto se nemusí konzervovat, takže v nich nenajdete žádné konzervanty. Nepotřebují ani žádné plastové obaly, tím odpadá čerpání energií a zdrojů spojených s jejich výrobou, takže jsou šetrné k naší planetě. Balíme je do recyklovaného voskovaného papíru a jsou také praktické na cestování, protože jsou malé a nikde se vám nevylijí. A v neposlední řadě je zábava je používat. A co ty produkty, které nejsou v tuhé podobě a obal potřebují? Jsou také šetrné k přírodě? Ostatní naše produkty jsou v recyklovatelných krabičkách, které sami vyrábíme. Každý kelímek má uvnitř uvedené číslo, které znázorňuje, kolikrát byl použitý. Ne všechno jde dělat bez obalů, ale dají se recyklovat, aby plastů nepřibývalo. Nákup vám také můžeme zabalit do šátků v japonském stylu, kterému se říká Furoshiki. Látkový obal je znovupoužitelný, takže až z něj vybalíte dárek, můžete ho dát někomu dalšímu, nosit ho jako pásek nebo šálu nebo udělat tradiční japonskou věc a vrátit ho dárci zpět k dalšímu použití, ideálně s malým dárkem uvnitř.

Najdeme u vás i nějaký skvělý produkt nebo recept proti tvorbě akné, které dnes trápí čím dál tím více lidí? Problém akné vyřešit žádná kosmetika nemůže, může pouze zmírnit jeho příznaky. Tvorba pupínků je většinou spojena se špatným stravováním, s pitím alkoholu, se změnou hormonů, zejména s braním antikoncepce, nebo se stresem a vypětím. Vy můžete o akné pečovat, starat se o něj, čistit pokožku, aby nebyla tolik podrážděná, můžete zmírňovat projevy, ale určitě nevyřešíte to, aby se vám přestalo tvořit. Kosmetika je pouze podpůrná, když jde ale o léčbu, musíte jít do hloubky, hledat skutečnou příčinu vzniku a na té pak zapracovat. Hlavně je důležité chovat se k problematické pleti něžně a nepoužívat žádné drastické metody a drsný peeling. Osobně vám můžu doporučit třeba pleťovou masku Cosmetic Warrior, která je účinná, antibakteriální a jemná zároveň a bojuje proti pupínkům a jejich příčinám bez podráždění. Obsahuje pouze maximálně účinné složky, jako je tea tree, čerstvý česnek, med, vejce a hrozny. Vaše čerstvé masky na obličej máte vystavené na ledu, krásně voní a působí tak čerstvě, že bych si je klidně namazala na chleba místo pomazánky. Chutnají tak skvěle, jak vypadají? To nejste první (smích). Naše masky jsou sice stoprocentně čerstvé, ale moc byste si asi nepochutnala. Není v nich obsažené nic, co by vám mohlo uškodit, ale jsou tam třeba syrová vajíčka, která asi běžně nejíte. Protože je uchováváme na ledu, tak vypadají opravdu lákavě i krásně voní a prodlužuje se tím také doba jejich trvanlivosti, která je přibližně jeden měsíc, což je minimální doporučená doba, může samozřejmě vydržet i déle. Stejně jako u jídla, tak i u masek podle čuchu a konzistence poznáte, jestli je ještě v pořádku, já ji mám doma už dva měsíce. Když se bojíte, že by se vám mohla zkazit, stačí ji dát do mrazáku.

Už přes dvacet let bojujete za legislativní úpravu, která by testování na zvířatech či prodej produktů a ingrediencí testovaných na zvířatech postavila pro kosmetické firmy EU do ilegality. Jak vypadá situace v dnešní době? Zákon stanoví, že v Evropské unii nesmí být žádný finální produkt ani ingredience testovány na zvířatech a že žádné produkty testované na zvířatech nesmějí být nikde v Evropě prodávány. Směrnice o kosmetice je součástí našeho odkazu, ale tím to nekončí. Experimenty na zvířatech za účelem testování kosmetiky, léků a vůbec všeho do domácnosti jsou v rozvojových zemích stále běžné. Nebudeme mít klid, dokud se testování na zvířatech nepodaří zcela vymýtit. Samozřejmě že se může zapojit každý, a my budeme jedině rádi. Pokud by někdo chtěl pomoci, může se podívat na naše internetové stránky, kde najde více informací třeba o fondu Lush Prize, který každoročně uděluje zasloužilcům ceny a finanční odměny. V pražském Palladiu máte zatím jedinou prodejnu společnosti Lush v České republice. Plánujete do budoucna další pobočku, třeba v Brně nebo v jiných velkých městech? V Německu je prodejen asi padesát, takže oproti tomu slušně zaostáváme. Dříve jsme u nás a na Slovensku měli formou frančíza více poboček, ale to se neosvědčilo, protože máme hodně striktní pravidla, která se úplně nedodržovala, takže se pobočky zrušily a sloučily pod jediný Lush. Začínáme tedy zase od píky, a i když vykazujeme velice dobré výsledky, trvá hrozně dlouho, než nám něco takového vůbec schválí. Určitě je to v návrhu, čekáme na další obchod, ale ten by měl být znovu v Praze. Můžete ale psát na naše klientské centrum žádosti, projevit tak zájem, a kdo ví.

Firemní články

Tato společnost nám zatím neposkytla žádný rozhovor