Uměním ke kráse a poznání s Vladimírem Kiseljovem

08. July 2025 | Redakce LUXUS.cz | čtenost po 30 dnech je 32990

Před čtyřmi lety jsme měli možnost nahlédnout do uměleckého světa Vladimíra Kiseljova skrze rozhovor na Luxus.cz nyní jej oslovujeme znovu abychom zjistili kam se jeho tvorba posunula. Vladimír Kiseljov je malíř performer scénograf režisér a spisovatel absolvent JAMU Brno a Kunstuniversität Graz během své kariéry vystavil více než sto samostatných výstav v Evropě jeho díla zahrnují malby nástěnné malby synestetické performance a psaní jeho obrazy vyjadřují komplexní vnímání světa propojené s hudbou pohybem prostorem a čas prostřednictvím výstavy Goethe Santini a světlo v Mariánských Lázních v červnu 2025 představil nové práce které tematicky navazují na jeho filosofický přístup a hledání jednoty smyslů.

Jaká témata Vás v současné době nejvíce oslovují při malbě a v jakém stylu či barevných kombinacích nyní tvoříte?

Za poslední čtyři roky od našeho posledního rozhovoru se mi podařilo vystavovat v Galerii Akademie výtvarných umění ve Florencii, Alšově Jihočeské galerii, Egon Schiele Art centru, Národní Galerii v Praze v Anežském klášteře, Muzeu Města Brna, Galerii Černá labuť, Poslanecké sněmovně ČR, Galerii Toyen, Šalounově vile a dalších. Na nich jsem vystavoval vedle svých synestetických abstraktních obrazů, inspirovaných hudbou, vystavoval i mytologické akty (cyklus Bohyně), malby a kresby zachycující energii a symbolický význam staveb J.B. Santiniho – ale rozšířil jsem i cyklus portrétů slavných uměleckých osobností. První obrazy tohoto cyklu jsem vystavoval na International Biennale of Modern Art ve Florenci – a zatím poslední z nich jsem vystavil nedávno v Galerii Toyen a Šalounově vile. Jednalo se o portréty sochaře Šalouna a dalších osobností uměleckého a spirituálnícho světa, jako básníka Julia Zeyera, malíře Alfonse Muchu, dirigenta Rafaela Kubelíka a další. Všechny tyto portréty jsou velmi minimalistické, na jednobarevném výrazném podkladu jsou jen výrazné oči, ruce a několik nejvíce výstižných detailů oné osobnosti, které ji ale celou vystihují.

V posledních dvou letech jste působil na literární scéně, pracujete nyní na nové knize, povídce nebo scénáři? Můžete prozradit její hlavní motiv nebo atmosféru?

Napsal a vydal jsem už dvě své knihy (Mystéria Richarda Wagnera v obrazech a Mystéria vepsaná ve tvářích), u kterých jsem napsal text a namaloval obrazy. Pracuji na třetí knize, s jejíž dokončením ale nespěchám – a jejím tématem je Ženský princip v podobě aktů. V roce 2023 jsem také sepsal scénář k divadelní hře „Chymická svatba“, kterou jsem také režíroval a naživo během představení na scéně jsem v ní pomalovával vždy nové bílé šaty baletky, která v nich tančila. Hráli jsme je v Praze ve Vodárenské věži Letná, v Brně v legendárním divadle Husa na provázku aj. V představení šlo o duchovní cestu k osvícení, zobrazenou v dokonalém synestetické propojení živé hudby a symbolikou jejich tónin, které odpovídají barvám, planetám a čakrám. Představení mělo dost velký ohlas a všechny účinkující nás moc bavilo.

Současně hodně přednáším o dějinách umění v Městské knihovně v Praze na Mariánském náměstí i dalších místech. Zaměřuji se na témata spojená s hermetismem, symbolikou a hudbou a ve svých přednáškách vždy používám hudební ukázky a také vlastní malby, vedle slavných děl výtvarného umění.

Plánujete v nejbližší době výstavu maleb nebo autorské čtení své tvorby? Pokud ano, jak jste si představil prostory, publikum a celkovou atmosféru?

V roce 2026 budu realizovat svou nástěnnou malbu v New Yorku a vystavovat budu mimo jiné v Senátu ČR, ale také v rámci mezinárodního operního festivalu Bayreuther Festspiele v Bayreuthu. V procesu přípravy je také má výstava v Římě. Už v srpnu 2025 mě ale čeká výstava v Galerii ve Vrtbovské zahradě v Praze, kde už počtvrté vystavuji v unikátním konceptu, kdy jsem tam přítomen každý den srpna od 10h do 19h a v galerii ve své výstavě maluji nové obrazy a mluvím s návštěvníky. Galerie je v památce UNESCO, plné krásných barokních soch a s nejkrásnějším výhledem na Prahu. Všechny srdečně zvu!

S jakým cílem vstupujete do let 2025 až 2026 a jaké umělecké či osobní milníky byste rád vytyčil?

V tomto a příštích letech bych rád častěji vystavoval v Itálii, kde bych do budoucna rád pravidelně jezdil na léto a v zimě na několik týdnů k moři malovat. Moře je pro mě svou energií, krajinou a jídlem velmi inspirativní. V rámci Českých kulturních center bych taky rád vystavoval v Paříži a Mnichově. Budu také dál pokračovat a rozvíjet mé cykly Energie slavných měst, Akty a obrazy inspirované stavbami J.B. Santiniho.

Velmi rád bych více spolupracoval s developery, stavebními firmami a architekty, kde se nejlépe uplatní mé malby i nástěnné malby na míru zaměření staveb, energii a lepší funkci místa. Rád dál spolupracuji s kurátorem Martinem Dostálem, který uváděl mé výstavy v v Praze v Poslanecké sněmovně, Galerii Toyen, Galerii Černá labuť, Mariánských Lázních aj.

Můžete popsat, jaké nové inspirační impulzy jste čerpal od poslední výstavy v Mariánských Lázních? Například jak Vás ovlivnily konkrétní místa nebo symbolika Goetheho a Santiniho?

Dílo Goetha a hlavně jeho dva díly Fausta miluji od dětství a fascinují mě obrovskou hloubkou zachycení podstaty principů lidského života a vesmíru. U Santiniho podobné principy nacházíme a přímo fyzicky zažíváme pohybem v jeho architektuře. Místa, kde žil Goethe – i Santiniho stavby navštěvuji několikrát ročně a vždy se tam cítím skvěle, dobíjím si tam baterky. Vnímám energii místa jako tvary, barvy a často i jako hudbu. Tato místa jsou určena pro lidi, kteří se na ně dokážou citlivě napojit a čerpat z nich inspiraci a návaznost na díla, která zde vznikala.

Zaměřujete se i nadále na své synestetické vnímání a jakým způsobem se vyvíjí Vaše pojetí synestetismu v posledních letech?

Hodně výrazným dílem, které jsem realizoval v roce 2023 je multimediální divadelní představení „Chymická svatba“, kde byly všechny složky propojené – má režie, svícení, živá malba, hudební tóniny a symbolika. Nadále tvořím malby na plátno nebo i nástěnné malby v tomto synestetickém duchu, kde jsou barvy propojeny s hudbou a hlubší, symbolikou. Často symbolikou hermetickou a spojenou se symbolickým systémem Tarot, který zobrazuje cestu poznání člověka od nevědomí k osvícení. Symbolický systém 22 karet Velkých Arkán Tarotu jsem použil už v mém představení Parsifal v roce 2008 v Národním divadle Brno, tuto symboliku využívám často ve svých malbách i divadelních představeních, ale i obou mých knihách. Ne náhodou má druhá má kniha 22 osobností jako 22 archetypů z Velkých Arkán Tarotu. Myslím, že se v tom dostávám stále do větší hloubky – a stále mi to přináší něco nového.

Jakým způsobem nyní pracujete s prostorovými prvky ve Vaší tvorbě? Například v nástěnných malbách nebo scénografiích a co se od Vašich dosavadních realizací liší?

Scénografii jsem dělal ve své „Chymické svatbě“ a dosahuji velmi silného účinku propojením výrazného symbolistického svícení jednou významotvornou barvou – a současně pomalovaného divadelního kostýmu. V některých kostýmech jsem využil zlatou podšívku, takže se těsně před koncem kostým obrátil naruby a symbolizoval osvícení a rozzáření světla, které bylo skryto a dostane se celé na povrch. Celá postava ve zlatém kostýmu pak ve světlech zářila, přestože předtím byla barevně nevýrazná. Současně jsem nechal herce z jejich kostýmu vždy modelovat hereckou akcí i spoustu dalších tvarů, jako křídla, hady, dítě, baňku, oheň, fénixe a další symbolické obrazy. V divadelní formě i v malbě jsem se dostal k minimalismu, kdy vše je velmi přesné a podpořené jednou ústřední významotvornou barvou, s minimem detailů, které by pozornost odváděly mimo hlavní téma. Pozornost diváka silně koncentruji na vnitřní poznání a zkušenost, prozření krásy a skrze viděný obraz.

Na závěr, co byste poradil mladé generaci malířů spisovatelů a filmařů, kteří se snaží prorazit. Co se Vám osvědčilo a co byste změnil kdybyste začínal dnes?

Doporučil bych jim to tak, jak jsem to dělal sám – pracovat každý den poctivě na svém řemesle, rozvíjení a prohlubování svých myšlenek, na sebepoznání. Pak přichází správná inspirace, postupně člověk potkává správné lidi a musí s nimi rozvíjet vztahy pro obě strany inspirativní a přínosné, pak se dostaví i úspěchy a uznání. Dostat své umění mezi správné spolupracovníky a co nejširší chápající a otevřené publikum, pak se dílo i jeho tvůrce cítí naplnění a na svém místě!