Nová generace RAV4: Toyota představuje přelomový software pro nulovou nehodovost

Toyota právě představila novou, v pořadí šestou, generaci oblíbeného SUV Toyota RAV4. Staví na odkazu svých průkopnických předchůdců. Současně uvádí pokročilé technologie, jež nastolují nová měřítka schopností, provozní hospodárnosti, bezpečnosti a kvality digitálního prostředí.
Toyota RAV4 si díky své všestrannosti a spolehlivosti získala širokou oblibu u několika generací zákazníků po celé Evropě, kde se od jejího uvedení v roce 1994 prodalo přes 2,5 milionu vozidel. Celosvětově se prodalo více než 15 milionů těchto vozů.

Nadcházející generace Toyoty RAV4 se pyšní přepracovaným robustním stylem karoserie, který odráží originální charakter SUV a je podtržen novým výrazným logem modelu. Nepřehlédnutelné ztvárnění přední partie společně s dynamickou siluetou vyjadřují terénní schopnosti a tradiční identitu RAV4, ovšem při zachování podobných rozměrů jako u předchůdce. Přepracovaný interiér s intuitivním ovládáním na druhé straně posiluje jistotu za volantem a poskytuje celé posádce vzdušnou atmosféru v kultivovaném, luxusním a pohodlném prostředí.
Uvedení nové softwarové vývojové platformy Toyota Arene je prvním krokem k plně softwarově řízeným vozidlům. Umožňuje vytváření a nasazování pokročilých bezpečnostních a zábavních funkcí v digitálním prostředí. Arene je základem pro nejmodernější technologie od Toyoty, které mají v nové Toyotě RAV4 premiéru. Výrazně zvyšují bezpečnost a zároveň přinášejí nové pokročilé asistenční systémy pro řízení a parkování. Poprvé je tu k vidění také nejnovější multimediální systém, který díky Arene přináší vylepšenou konektivitu, navigaci a bezpečnostní nástroje – a s reakcemi rychlejšími než kdy dříve.

Nová generace plug-in hybridního systému přináší lithium-iontovou baterii s kapacitou vyšší o 30 procent – narostla na 22,7 kWh. Přináší čistě elektrický dojezd až 100 km, a pokrývá tak každodenní potřeby většiny zákazníků. Bateriový modul využívá výsledky vývoje elektromobilů Toyota a podporuje výrazně rychlejší nabíjení. Při nabíjení na veřejných DC rychlonabíjecích stanicích je maximální nabíjecí výkon 50 kW, a díky tomu je možné baterii dobít z 10 na 80 procent za pouhých 30 minut. Rychlejší je i nabíjení doma nebo s využitím standardních veřejných nabíječek – zde přichází ke slovu nová AC palubní nabíječka o výkonu 11 kW, která je dvakrát rychlejší než předchozí provedení, a dobije tak baterii za pouhé tři hodiny.
Kromě lepší jízdní dynamiky zajišťuje i spolehlivý a konzistentní výkon za náročných podmínek díky vylepšenému systému chlazení. Systém regulace teploty automaticky přepíná mezi chladicími okruhy v závislosti na provozních podmínkách, a udržuje tak ideální teplotu baterie ve prospěch optimální účinnosti. Zároveň zajišťuje optimální fungování i při nabíjení v chladném počasí. Nová generace plug-in hybridního systému kromě vylepšení výkonu a nabíjení přispívá k lepší jízdní dynamice díky nižšímu těžišti a zvýšené tuhosti karoserie, čehož bylo dosaženo zabudováním baterie do prostoru pod podlahou. Toho bylo dosaženo zástavbou DC měniče do jednotky řízení energie (PCU), která je nyní menší a stala se součástí převodovky.

Zcela nová plug-in hybridní RAV4 chytře využívá elektrický dojezd pomocí zónového monitorování (geo-fencing), kdy vůz sám optimalizuje jízdu v režimu EV podle konkrétních podmínek trasy. Díky propojení dopravních informací dodávaných v reálném čase prostřednictvím cloudové navigace s informacemi o obvyklých trasách vozidla a jízdním stylu řidiče je systém schopen automaticky přepínat mezi hybridním a elektrickým režimem, aby zajistil optimální dojezd. Pokud se cíl nachází v nízkoemisní zóně nebo vyžaduje průjezd takovým místem, technologie zónového monitorování zajistí dostatečné nabití pro jízdu v režimu EV.
Z nejnovějších technologií značky těží i nová Toyota RAV4 v klasickém hybridním provedení. Zlepšením převodovky, jednotky řízení energie, baterie a dalších komponent se zvýšil výkon motoru, což zajišťuje plynulou akceleraci a dynamické rozjezdy s přímou odezvou řízení. Verze s pohonem všech kol AWD-i (pod označením RAV4 Hybrid 220) nyní poskytuje celkový výkon 191 koní a verze s pohonem samotných předních kol (pod označením RAV4 Hybrid 220) nabízí výkon 183 koní.
RAV4 bude od začátku připravena také v provedení GR Sport, které přináší zážitek z dynamičtější jízdy a sofistikovaný charakter inspirovaný motorsportem. O 20 mm širší rozchod kol tu jde ruku v ruce s vysoce výkonnými tlumiči, zesílenou výztuhou zadní nápravy a jinak odladěným systémem odpružení a posilovače řízení ve prospěch stabilnější jízdy a většího zapojení řidiče do děje.
S odkazem na celou řadu titulů týmu Toyota Gazoo Racing ve světových šampionátech pak v kabině RAV4 GR Sport najdeme kolenní opěrku na středovém panelu, hliníkové pedály a sedadla vyvedená ve sportovním stylu pro ničím neředěný požitek z jízdy. Lehká 20palcová černá hliníková kola – v exkluzivním designu GR Sport s pěti dvojitými paprsky – zároveň přispívají k optimalizovanému proudění vzduchu. K atraktivnímu sportovnímu vzhledu dále přispívá nepřehlédnutelný vzor rastru mřížky chladiče (exkluzivně pro verzi GR) s motivem G k dosažení výraznějšího 3D efektu. Stylový černý interiér napomáhá k soustředění řidiče. Najdeme zde decentní loga GR a emotivní červené akcenty, např. na volantu a kolenních opěrkách, jakož i čalounění sedadel ze syntetické kůže a semiše, určené výhradně pro verzi GR Sport.
Softwarová vývojová platforma Arene ve zcela nové Toyotě RAV4 předznamenává začátek nové éry softwarově definovaných vozidel, v nichž pokročilá digitální technologie vytváří nové příležitosti ke zvýšení bezpečnosti a přispívá k hlavnímu cíli Toyoty, kterým je úplná eliminace dopravních nehod. Díky platformě Arene bylo možno nasadit nejnovější bezpečnostní systém Toyota T-Mate včetně nové generace paketu Toyota Safety Sense, který má v tomto modelu premiéru. Ten standardně zahrnuje komplexnější sadu bezpečnostních a asistenčních nástrojů na podporu řízení s rekordně krátkou dobou odezvy.
V nejnovější Toyotě RAV4 se poprvé představuje nejmodernější multimediální systém, který je rychlejší a kompaktnější coby součást zcela nového digitálního ekosystému na platformě Arene, zajišťující hladké fungování digitálního prostředí na palubě vozu. K vyšší kvalitě informací přispívá zřetelné vizuální zobrazování, body zájmu Google a detaily navigace v reálném čase, jako jsou rychlostní kamery nebo upozornění na nízkoemisní zóny (LEZ), aby řidič mohl bez problémů dodržovat emisní předpisy. Začlenění map navigace v kombinaci s trojrozměrným asistentem pro jízdu v pruzích v 12,3“ přístrojovém štítu snižuje pravděpodobnost rozptylování za volantem a usnadňuje sledování pokynů.
Nová koncepce 12,9“ domovské obrazovky, navržená s ohledem na potřeby evropských zákazníků, poskytuje řidičům všechny důležité informace v jednom zobrazení. Intuitivní a uživatelsky přívětivý design této obrazovky – s nastavitelnými zkratkami, nabídkou rychlých nastavení a funkcemi na ochranu soukromí – usnadňuje personalizaci a procházení digitálního prostředí dosud nevídaným způsobem. Prostředí digitálního kokpitu vylepšuje citlivý a precizní hlasový asistent pro funkce navigace, médií, nastavování teploty v kabině nebo ovládání vozidla. Software asistenta bude pravidelně aktualizován na dálku (over-the-air), aby používal vždy nejnovější vylepšené funkce.
Zákaznicky zaměřené prostředí v nové Toyotě RAV4 je k dispozici i po opuštění kabiny díky nejnovější aplikaci MyToyota. Ta uživatelům umožňuje přizpůsobit si služby prostřednictvím různých variant předplatného, které zahrnují např. rychlejší služby poskytované na dálku, nový Smart digitální klíč+, vylepšený hlasový asistent, záznamník jízdy a streamování hudby.