Nové BMW R 18 Transcontinental a nové BMW R 18 B

Nové BMW R 18 Transcontinental a R 18 B: „Big Boxer“ jako Grand American Tourer pro luxusní cestování a jako Bagger pro stylové cestování po amerických dálnicích.
S novými modely R 18 Transcontinental a R 18 B „Bagger“ rozšiřuje BMW Motorrad rodinu motocyklů R 18 o velké cestovní modely – Grand American Tourer, které jsou obzvláště oblíbené v USA. Stejně jako u stávajících modelů R 18, i nové R 18 Transcontinental a R 18 B spojují vzrušující výkon velkého motoru „Big Boxer“ s klasickou koncepcí podvozku vycházející z historických modelů, s exkluzivní výbavou a stylovým designem.
Díky tomu je R 18 Transcontinental ideální pro cestování a jízdy na dlouhé vzdálenosti v americkém stylu, a to jak pro jízdu sólo, tak i se spolujezdcem a zavazadly. Naproti tomu model R 18 B je navržen jako „stroj pro jezdce“ poskytující emotivní potěšení z jízdy a je ideální pro stylové cestování a výletní projížďky.

Mezi speciality nového modelu R 18 Transcontinental patří přední kapotáž s vysokým větrným štítem, větrným deflektorem, přístroje se čtyřmi analogovými kruhovými ukazateli a 10,25palcovým barevným displejem, přídavný světlomet, zvukový systém Marshall, ochranný rám motoru, boční kufry, zadní kufr, vyhřívání sedla, chromované ozdobné prvky a motor ve stříbrné metalíze.
Naproti tomu nový model R 18 B se obejde bez zadního kufru a přesně ve stylu „bagger“ je vybaven kromě jiného nízkým větrným štítkem, štíhlejším sedlem a motorem v matně černé metalíze.
Srdcem nových modelů R 18 Transcontinental a R 18 B je dvouválcový motor typu boxer, „Big Boxer“, který byl pro modely řady R 18 vyvinut zcela nově. Nejen jeho působivý vzhled, ale i technické parametry ukazují na jeho vazbu na tradiční vzduchem chlazené motory boxer od BMW Motorrad, které poskytují inspirativní jízdní zážitky již více než sedm desetiletí, přesně od roku 1923, kdy se začaly vyrábět. Nový motor „Big Boxer“ má dokonce i některé stejné konstrukční prvky, jako je například oddělený blok a skříň převodovky a ventilový rozvod OHV s dvojicí vačkových hřídelů. Současný motor má však spalovací prostory navržené na základě nejnovějších poznatků, je vybaven čtyřventilovou technikou, nepřímým vstřikováním a dvojitým zapalováním.

Na rozdíl od dřívějších vzduchem chlazených dvouventilových motorů boxer od BMW Motorrad má kovaný klikový hřídel motoru „Big Boxer“ uprostřed přídavné hlavní ložisko, které zabraňuje nežádoucím vibracím vznikajícím v motoru s takto velkým zdvihovým objemem.
Nejvýkonnější dvouválcový plochý dvouválec, jaký kdy byl nabízen v sériově vyráběném motocyklu, se vyznačuje objemem 1802 cm3 a dosahuje výkonu 67 kW (91 k) při 4750 1/min. V rozmezí 2000 až 4000 otáček za minutu poskytuje za všech okolností točivý moment více než 150 Nm a také živelný zátah a jadrný zvuk.
Šestistupňová převodovka je umístěna ve dvoudílné hliníkové skříni, je navržena jako čtyřhřídelová a její ozubená kola mají šikmé ozubení. Zpětný chod je k dispozici jako volitelná výbava. Řadí se manuálně a je poháněn elektromotorem (startérem) přes vložený převod.
Stejně jako u všech motocyklů BMW s motory typu boxer je i v případě nových modelů R 18 Transcontinental a R 18 B točivý moment přenášen z převodovky na zadní kolo spojovacím hřídelem s křížovým kloubem – v případě modelů R 18 jsou tyto díly poniklované a otevřené, takže odkrývají pohled na fascinující techniku. Vzadu je použit úhlový převod a vpředu u výstupu z převodovky je instalován tripoidní kloub, který kompenzuje délkový rozdíl vznikající při propružení.

Srdcem podvozku nových modelů R 18 Transcontinental a R 18 B je dvojitý trubkový rám z ocelových trubek doplněný plechovými prvky. Jeho konstrukce se drží dlouholeté tradice tohoto typu rámu používaného u motocyklů BMW Motorrad. Mimořádně vysoká kvalita výroby a pozornost věnovaná detailům se projevuje i v sotva postřehnutelných detailech, jako jsou svařované spoje mezi ocelovými trubkami a litými nebo kovanými díly. Stejně jako u legendárního BMW R 5, i zadní kyvné rameno, které je vyrobeno v podobném designu, nese přišroubovaný a uzavřený úhlový převod pohonu zadního kola.
Geometrie podvozku nového modelu R 18 Transcontinental a R 18 B byla odpovídajícím způsobem upravena s cílem dosáhnout vynikající jízdní stability a současně vynikajících jízdních vlastností, a to i při jízdě ve dvou s plným zatížením. Úhel čepu řízení nyní činí 62,7 stupně (R 18/R 18 Classic: 57,3 stupně) a závlek je 183,5 mm (R 18/R 18 Classic: 150 mm). V porovnání s modely R 18 a R 18 Classic se rozvor náprav R 18 Transcontinental a R 18 B zkrátil z původních 1731 mm na 1695 mm.
Prvky odpružení nového modelu R 18 Transcontinental a R 18 B záměrně nejsou elektronicky řízené. Místo toho teleskopická vidlice a zadní centrální pružicí jednotka s progresivní charakteristikou a automaticky nastavitelným předpětím zajišťují vynikající kontrolu nad koly z lehké slitiny a komfortní odpružení. Aby bylo dosaženo co nejlepší odezvy i při jízdě se spolujezdcem a plným zatížením, má zadní pružicí jednotka progresivní charakteristiku a automatickou kompenzaci zatížení. Stejně jako u legendárního BMW R 5 jsou trubky teleskopické vidlice uloženy v pouzdrech. Průměr trubek vidlice je 49 mm, zdvih odpružení vpředu i vzadu činí 120 mm. Nové R 18 Transcontinental a R 18 B zpomalují dvojité kotoučové brzdy vpředu a jednoduché kotoučové brzdy vzadu ve spojení se čtyřpístkovými pevnými třmeny a integrovaným protiblokovacím systémem BMW Motorrad Full Integral ABS.
