Nový Jaguar C-TYPE Continuation v detailu

Redakce
15. Září 2021

Oddělení Jaguar Classic představuje limitovanou sérii nově vyrobených vozů C-type Continuation u příležitosti jubilejního výročí této ikony historie motorsportu. Děje se tak 70 let poté, co se vůz poprvé zúčastnil závodu v Le Mans, který rovnou vyhrál. Přelomový automobil se veřejnosti ukázal na prestižní akci Concours of Elegance v Hampton Court Palace.

Model C-type Continuation bude ručně sestavován v závodu Jaguar Classic Works v Coventry podle závodní specifikace ročníku 1953. Ta toho roku dominovala v Le Mans, čímž pro C-type zajistila druhé vítězství v tomto prestižním podniku a navázala na předchozí motoristické úspěchy značky Jaguar.

Tým z oddělení Jaguar Classic pečlivě zkoumal historii vozu C-type tak, aby jí přesně odpovídala specifikace C-type Continuation. Dědictví automobilky Jaguar dostalo nový život prostřednictvím moderních technologií a technické odbornosti. Vznik limitované série nově postavených exemplářů modelu C-type zahrnuje kromě jiného identické výrobní postupy využívané pro původní kusy z padesátých let.

C-type je jedním z nejvíce ikonických automobilů slavné závodní historie značky Jaguar, který byl řízen některými z nejobdivovanějších jezdců motorsportu. C-type Continuation udržuje pokrokový design Malcolma Sayera při životě také díky využití 3D CAD modelování. Tato metoda spojující historii designu a motorsportu s nejmodernějšími technickými nástroji byla u oddělení Jaguar Classic použita vůbec poprvé,“ řekl Dan Pink, Director Jaguar Classic.

Vize Malcolma Sayera, legendárního designéra Jaguar Cars, aerodynamika, zázračného inženýra a umělce, v podobě modelu C-type se poprvé postavila na start v roce 1951 a během své první účasti v Le Mans zaznamenala vítězství. Revoluční uhlazené tvary karoserie pomohly vítězné dvojici jezdců Peter Walker a Peter Whitehead dosáhnout rekordní průměrné rychlosti 150,467 km/h (93,495 mil v hodině).

Jaguar C-type je pozoruhodný také díky prvnímu nasazení kotoučových brzd v roce 1952. Tato technologie byla vyvinuta ve spolupráci se společností Dunlop a v kombinaci s dalšími úpravami na motoru a odpružení přispěla k dominanci Jaguaru C-type v Le Mans roku 1953, kde tento model obsadil první a druhé místo. Zároveň s hodnotou 177,335 km/h (105,841 mil v hodině) přepsal rekord co do průměrné rychlosti. Bylo to poprvé, co průměrná rychlost v závodě překročila hranici 100 mil v hodině.

Slavná závodní historie Jaguaru C-type

Původní Jaguar C-type se proslavil díky svým uhlazeným aerodynamickým tvarům navrženým Malcolmem Sayerem. Toho v roce 1950 přivedl William Lyons. Vůz původně nesl označení XK120C a z ikonického modelu XK120 také využíval základní techniku. C-type byl předurčen stát se jedním z nejdůležitějších automobilů závodní historie značky Jaguar.

C-type převzal z XK120 motor, převodovku i odpružení, zatímco Malcolm Sayer navrhl hladkou aerodynamickou karoserii s maximálním využitím svého uměleckého cítění i technických znalostí, stejně jako zkušeností s aerodynamikou získaných během působení v leteckém průmyslu. Trojrozměrné křivky definoval Sayer pomocí komplikovaných matematických vzorců. Exotický design se stal realitou díky moderním výpočtům.

Vývoj a stavba trvaly v roce 1951 pouze šest měsíců. Poté se dvanáct zaměstnanců automobilky Jaguar vypravilo ve třech soutěžních vozech ze Spojeného království do Le Mans, kde se C-type poprvé postavil na start. V roce 1951, kdy C-type debutoval, vůz závod v Le Mans vyhrál a položil tak základy mnoha dalším úspěchům Jaguaru na poli motorsportu. Do závodu nastoupily posádky Stirling Moss/Jack Fairman, Leslie Johnson/Clemente Biondetti a vítězná dvojice Peter Walker/Peter Whitehead.

C-type využíval v mnoha směrech upravenou techniku modelu XK120. Jeho základem se stal vrtaný trubkový rám, který kladl důraz na nízkou hmotnost. Další průběžně prováděné změny zahrnovaly kromě prvního nasazení kotoučových brzd šestnáctipalcová kola s šedesáti dráty použitá pro závodní vozy v roce 1953 za účelem zlepšení chlazení brzd. Zadní náprava navíc dostala panhardskou tyč, což byla další změna vedoucí k nepřekonatelné specifikaci ročníku 1953.

Na závodech 24h Le Mans roku 1953 překonal vylepšený C-type průměrnou rychlostí hranici 100 mil v hodině a s konečnou hodnotou 105,85 mil v hodině (177,335 km/h) stanovil nový rekord. Šlo o výrazný krok vpřed, protože předchozí rekord stanovený o dva roky dříve opět Jaguarem C-type měl hodnotu 93,49 mil v hodině (150,467 km/h). Svůj podíl na tomto úspěchu měla rovněž trojice karburátorů Weber 40DCO3, která zvedla výkon řadového šestiválcového motoru o objemu 3,4 litru z 203 k na 223 k. Nárůst výkonu, první nasazení kotoučových brzd nebo lehká karoserie, to vše přispělo k druhému triumfu Jaguaru v Le Mans.

Poznávacím znamením specifikace pro rok 1953 je ventilační otvor na kapotě směřující vzduch ke karburátorům umístěným v horní části motorového prostoru přes složitě konstruovanou vzduchovou komoru. Jde jen o jedno z mnoha unikátních řešení specifikace ročníku 1953 převzaté pro všechny exempláře série C-type Continuation. Vítězný vůz z Le Mans 1953, který řídila dvojice Duncan Hamilton a Tony Rolt, způsobil rozmach kotoučových brzd jak u závodních, tak u silničních vozů. Know-how získané v motorsportu využíval Jaguar ke zlepšení jízdních zážitků pro všechny řidiče a technické inovace automobilky tak udávaly směr celému odvětví.

JAGUAR

Galerie

  • 0
  • 1
  • 2

Firemní články

Nový Jaguar C-TYPE Continuation v detailu
Jaguar I-PACE v novém provedení Black nadchne každého
Nový Jaguar F-TYPE v provedení R-Dynamic Black
Range Rover SV Coupé: luxus především
Pokud nevíte, co s penězi, pořiďte si Jaguar E-Type 3. série
Vrchol luxusního cestování v podobě nového vozu představuje Land Rover
Jaguar Project 8: extrémně výkonný sportovní sedan XE
Range Rover Evoque Convertible dobyje nejen Vaše srdce!
Jaguar F-Type S je sportovní vůz s jedinečnou osobností
Hledáte-li ultra bezpečné auto, zvolte Range Rover Sentinel
nový autosalón v OstravěBEST OF BRITISH CARS – JAGUAR LAND ROVER OSTRAVA V NOVÉM
ZAOSTŘENO NA JAGUÁR, PARTNERA WIMBLEDONU
21 LET LUXUSNÍ EDICE AUTOBIOGRAPHY
RANGE ROVER SVAUTOBIOGRAPHY REDEFINUJE POJEM LUXUS
JAGUAR F-TYPE PRO MODELOVÝ ROK 2016JAGUAR F-TYPE PRO MODELOVÝ ROK 2016
Official Press ReleaseLAND ROVER NADĚLIL FANOUŠKŮM LIMITOVANÉ EDICE IKONICKÉHO DEFENDERU
JAGUAR HERITAGE DRIVING EXPERIENCE
S LAND ROVEREM AŽ KE HVĚZDÁM, DÍKY SOUTĚŽI PRO DOBRODRUHY
Official Press ReleaseNOVÁ KAMPAŇ JAGUAR FEEL XE OHROMÍ HVĚZDAMI
ZNAČKA LAND ROVER PŘEDSTAVILA NOVOU SPECIÁLNÍ EDICI MODELŮ DISCOVERY A EVOQUE
BARBOUR PRO LAND ROVER
LAND ROVER OZNÁMIL, ŽE UVEDE NOVÝ MODEL DISCOVERY SPORT
LAND ROVER OZNÁMIL GLOBÁLNÍ PARTNERSTVÍ S VIRGIN GALACTIC
Official Press ReleaseJAGUAR ULOVIL DAVIDA BECKHAMA
LAND ROVER V ŽENEVĚ PŘEDSTAVIL NOVÉ PŘÍRŮSTKY
JAGUAR XF PRO ROK 2015 SE PŘEDSTAVÍ V ŽENEVĚ
SEZNAMTE SE S NOVÝM LUXUSNĚJŠÍM A VÝKONNĚJŠÍM RANGE ROVER EVOQUE
JAGUAR F-TYPE COUPÉ: 550 KONÍ A ELEKTRONICKÉ OMEZENÍ RYCHLOSTI NA 300 KM/H
HYBRIDNÍ RANGE ROVER A RANGE ROVER SPORT: PRVNÍ HYBRIDNÍ SUV OD LAND ROVERU MÁ VÝKON AŽ 340 KONÍ
JAGUAR C-X17: DESIGNOVÁ STUDIE NA MODULÁRNÍ HLINÍKOVÉ PLATFORMĚ
NOVÝ RANGE ROVER SPORT: NEJRYCHLEJŠÍ LAND ROVER VŠECH DOB
JAGUAR F-TYPE

Tato společnost nemá v naší databázi žádné eventy

Tato společnost nemá v naší databázi žádné rozhovory

Tato společnost nemá v naší databázi žádné soutěže