NEWS & ARTICLES

Olga Trčková: “David LaChapelle mě neumí šokovat”

ARTICLE BY

Pražská DSC Gallery přichystala další výstavu, kterou potvrzuje pověst unikátního prostoru pro současné umění. Expozicí nazvanou David LaChapelle: Múzy zahajuje spolupráci se slavným americkým fotografem Davidem LaChapellem. Čtyři roky po jeho velkolepé retrospektivě v Rudolfinu, výstava nabídne od 22. března do 7. května jak ikonická díla, tak aktuální tvorbu. Kurátorka Olga Trčková hovoří o novém projektu, který její galerii posune na mezinárodní pole.

DSC Gallery teď v úterý uvede výstavu Davida LaChapella, vzpomenete si na moment, kdy jste ho začala vnímat jako umělce?

Autora dlouhodobě sleduji na prestižních mezinárodních veletrzích, vždy jsem ho chápala jako výrazný talent současného světového umění, na první pohled cítíte, že díla mají divokou duši a neklidné srdce. Ale asi největší zážitek pro mě byl vidět jeho fotografii s hořícím hradem „Burning down the house„ ve významné instituci National Portrait Gallery v Londýně, ve společnosti těch nejlepších autorů dějin umění. Zařazení umělce do museálních sbírek a výstav, jako například právě probíhající ve Victorii a Albert Museum v Londýně, nebo v minulosti Centre Pompidou v Paříži je jednoznačným potvrzení významu autora a jeho nezpochybnitelné zapsání se do dějin umění.

Čím tento americký umělec zapadá do koncepce vaší galérie?

Zastupovat „Bad Boys“ s kontroverzní pověstí nám není cizí. Spojili jsme již před léty značku DSC Gallery se jmény největších bouřliváků a rebelů na naší výtvarné scéně a někde jsem četla, že jsme povýšili šok v umění na naše know-how. Kritériem je nezpochybnitelná kvalita, tak si autory vybíráme.

LaChapelle měl před 5 lety v Rudolfinu velkolepou retrospektivní výstavu. Co bylo pro vás, jako kurátorku, hlavní výzvou při výběru děl?

Obvykle se privátní galerie od státních institucí liší tím, že privátní galerie jsou progresivnější, aktuálnější, mají přinášet poslední tvorbu, naznačovat budoucí vývoj autora. Instituce jako Rudolfinum měla prostor a možnosti ukázat v celé komplexnosti retrospektivu autora a byla to jedna z nejlepších výstav, jaké jsem v Rudolfinu viděla.
V naší výstavě připomeneme kultovní mezníky v autorově tvorbě ale spíše jako prostředek, jak lépe chápat autorovu novou tvorbu. LaChapelle cíleně nabízí díla s otevřenou interpretací a předává je dál jako stavebnici, o jejíž složení se nestará. David LaChapelle mě neumí šokovat. Je na nás, jak se s ním vypořádáme.

Jakému publiku je výstava určená?

Je to určeno každému. LaChapellův rukopis je silný a jednoduše rozpoznatelný. Charakteristická vizuální podoba všech jeho snímků poslední doby mívá
společné tři body: silná barevná saturace, výrazná symbolika a explicitní nahota, která se zdá být všudypřítomná. Ale jsou to hlavně symboly a odkazy jsou pro LaChapella důležitým nástrojem a pro nás diváky tak vzrušující. Výstava poukáže na vizuální kódy, které vnímáme každý různě. Pro někoho je to už pohoršlivé, vnímá to až na hranici porna a někdo jiný je pobaven a hledá v díle symboly a odkrývá druhé a třetí plány. Pokud se dva lidé dívají na tu samou fotografii, jeden v ní může vidět třeba dokonalou adoraci fantaskního světa celebrit a druhý sžíravě sarkastickou kritiku konzumu.

Dočká se i Česko nějaké LaChapellové premiéry?

V příštím roce připravujeme spolu s Davidem LaChapellem a jeho galeriemi na celém světě společný partnerský projekt - uvedení jeho úplně nového projektu, na kterém momentálně pracuje. Naše galerie bude spolupracovat s galeriemi v LA, NY, Curychu a společně připravíme globální uvedení tohoto projektu. Tato výstava je tedy jakýmsi „teaserem“ k novému projektu a návodem, jak pochopit myšlenky autora Davida LaChapelle.

Jak myslíte, že bude česká veřejnost reagovat na dílo Davida LaChapella? Otevřeli jste již dialog se sběrateli současného umění?

Některá díla jsou již prodaná nebo rezervovaná. Dialog s našimi sběrateli vedeme vždy dřív, než je výstava uvedena, aby měli možnost vybrat si dříve, než veřejnost. Pokud vlastníte originál fotografie, je vás třeba jenom 5 na světě. Proto je častá situace, že dílo již není možno koupit, je již umístěné v nějaké sbírce. U některých kultovních děl je proto potřeba reagovat rychle. Je otázkou, jak bude česká veřejnost reagovat na jeho doposud nejdražší dílo ze série Once In the Garden, jímž je portrét transsexuální modelky Carmen Carrera, který se na charitativní aukci Life Ball ve Vídni vydražil v přepočtu za téměř pět milionů korun.

Které LaChapellovo dílo byste si pořídila do vlastní sbírky a proč?

Já sama si zřejmě do sbírky pořídím fotografii „Pieta“ s Courtney Love. Vždy na mě hluboce působí příběhy, kdy rodič přežije své dítě, nebo když je svědkem jeho utrpení nebo krutosti. Navíc k tomu je toto dílo plno vícevrstvého černého humoru a nadsázky.

Výstava je prodejní. V jakém rozmezí se pohybují ceny děl, která budete nabízet?

Ceny se pohybují od 18.000 dolaru za malé formáty (60 x 45 cm) a do 110.000 dolaru za například čtyřmetrové dílo Rape of Africa (180 x 420 cm). Také záleží na tom, zda je dílo již vyprodané a umístěné v muzeích nebo sbírkách. Poté je možné získat dílo již jenom v aukcích nebo na sekundárním trhu a cena může být o mnoho vyšší. Také je důležité vědět, kolik je originálů.
Ale spolupráce s autorem světového významu sebou pro sběratele nese tu výhodu, že cena je transparentní a stejná v New Yorku, Los Angeles, Londýně nebo Praze. To je také výhoda investice do renomovaného zahraničního jména, cena je jasně daná, světově sběrateli i autoritami respektovaná, v aukcích potvrzovaná a bude už jenom stoupat.

Opravdu je v České republice tak silný trh, aby se fotografie za dva miliony prodala?

Trendem v Čechách v poslední době dokonce i u začínajících sběratelů je, že se nebojí koupit hned na začátku veledílo, i když je dražší. Proč mít řadu hezkých, ale nevýznamných obrazů, když můžete mít masterpiece? Každý sběratel to zažil, najednou máte tunu děl, které nikam nesměřují a nejsou nijak vyhraněná. Jedno z řešení je to vše prodat a koupit místo deseti nevýznamných a průměrných věcí jedno dílo od autora s renomé, jehož hodnotu mezinárodní trh zná a sběratel tak může svou investici spolehlivě zhodnotit. Navíc to nese i tu příjemnou sběratelskou hodnotu, kdokoliv k vám přijde, tak na první pohled rozpozná na vaší zdi rukopis LaChapella.

Znamená to, že oslovujete pouze české sběratele?

Oslovujeme i ty zahraniční, které jsme získali během návštěv různých veletrhů, ale pracujeme s portfoliem českých sběratelů, které tvoří asi osmdesát procent. Naše galerie se touto výstavou připojí ke galeriím, které Davida Lachapelle exkluzivně zastupují a sběratelé se na nás mohou obrátit z jakéhokoliv místa na světě. Uvažujeme i o prezentaci autora na mezinárodních veletrzích.

Jak poznám dnes na fotce, že bude mít za dvacet let trojnásobnou hodnotu?

Sbírat kvalitní aktuální světové umění je osvědčený a zavedený recept pro sběratele na celém světě, jak znásobit často i více, než deset krát, vaši původní investici. Signálem pro to, že svoje peníze zhodnotíte, je, že je autor již dvě desetiletí dražen v prestižních aukcích Sotheby´s a Phillips a jeho tvorba je řazena kurátory institucí do sbírek světových museí. Podívejte se také, jaké galerie ho zastupují a zda ho berou na mezinárodní veletrhy a jestli jeho cena v průběhu času v aukcích roste. Když si odpovíte na všechny tyto otázky ano, je pravděpodobné, že jste vsadili na vítěze.

V případě, že do obrazu vkládám „peníze pro svoje děti“, je pro mě jako pro laika lepší investovat do starší klasiky nebo „riskovat“ současné umění?

Světový trh s uměním naše Špály a Filly nemilosrdně ignoruje, investování do české moderny je dnes jistá ztráta investovaných peněz, tyto díla nemůžete vyvézt z České republiky, je to porušení zákona. Takže Špálové a Fillové jsou tímto určeny k obchodování jenom pro lokální trh. Jakou investiční hodnotu má něco, co nemůžete dál obchodovat na zahraničních trzích? Malou. Proto se i někteří sofistikovaní čeští sběratelé probírají z těchto sentimentálních lokálních návyků a začínají sbírat mezinárodní umění. To je jediná cesta, jak pro děti sbírat. Svět nemá hranice a New York bude za 10 let ještě blíž než dnes. Sbírat světově nezpochybnitelné jména zahraničních umělců je dnes nejméně riskantní způsob jak zhodnotit investice.

Sbírat slavná jména“ je zřejmě pohodlnější než investovat do začínajících autorů. Jak zjistím, že tento umělec jednou „dobije svět“?

U mé práce galeristy, co vyčuchává budoucí hvězdy, se význam jakéhosi „instinktu“ přeceňuje. V New Yorku jsou miliony talentovaných umělců, takže jak poznat toho Picassa zítřka? Nejdříve si sednu nad životopis umělce, dívám se, co má za sebou. Zajímá mě, s jakými galeriemi spolupracoval, v jakých muzeích vystavoval, jestli s ním počítají do budoucna, zda pojede na tentýž mezinárodní veletrh i příští rok. Ani nemusím vidět jeho díla a umím jenom z jeho CV předpovědět, zda je to dobrá investice. Určení budoucího vítěze je mnohem více o informacích a souvislostech. Když si to správně poskládáte, a v určitém nadhledu odoláte tomu nepodléhat momentálním trendům, vypadne vám budoucí ještě netušená hvězda. Naši sběratelé své Filly a Špály dnes už prodávají a za tyto peníze omlazují a internacionalizují své sbírky. Je to jako se vším: ten kdo kupuje naposled, kupuje nejdráž a je na ocasu dění. Kdo kupuje mladé umění a trochu riskuje, bude se těšit z odměny. A pokud jde o děti, kdo si myslí, že budou milovat obrazy, které jim sbíráme, je trochu naivní. Je to jeden z nejčastějších mýtů u sběratelů. Ale jistota je, naše děti budou upřímně milovat peníze, které dostanou, když prodají obrazy, které jim dnes nakoupíme.


AUTOR ČLÁNKU


Galerie

Medailonek společnosti

Galerie Dvorak Sec Contemporary
info@dvoraksec.com
Dlouhá 5, Praha

Firemní články

Olga Trčková: “David LaChapelle mě neumí šokovat”

22.3.2016

Pražská DSC Gallery přichystala další výstavu, kterou potvrzuje pověst unikátního prostoru pro současné umění. Expozicí nazvanou David LaChapelle: Múzy zahajuje spolupráci se slavným americkým fotografem Davidem LaChapellem. Čtyři roky po jeho velkolepé retrospektivě v Rudolfinu, výstava nabídne od 22. března do 7.

Official Press Release

EXKLUZIVNÍ NOC V GALERII PRO ZAMILOVANÉ

20.1.2015

Ať už na svatého Valentýna anebo kdykoliv jindy, můžete si letošní rok dopřát opravdu jedinečný a inspirativní zážitek - noc strávenou v galerii dvorak sec contemporary.