Světová výstava EXPO 2025 představuje mistrovství českého piva

22. May 2025 | Redakce LUXUS.cz | čtenost po 30 dnech je 32056

EXPO 2025 v japonské Ósace představuje mezinárodní přehlídku tradic a technologického pokroku, kde jednotlivé země prezentují to nejvýraznější ze svého kulturního a průmyslového dědictví. Česká republika zde zvolila jedno z nejvýznamnějších řemesel, které je hluboce zakořeněné v národní identitě, mistrovství v čepování piva. Díky partnerství s pivovarem Pilsner Urquell, jehož pivo je nedílnou součástí českého pavilonu, si budou moci návštěvníci vychutnat autentický ležák v kvalitě, která odpovídá té v České republice, i přesto, že se nachází 9 000 kilometrů od jeho původu.

Čepování zajišťují japonští výčepní, kteří prošli intenzivním školením přímo v Plzni. Během odborné přípravy si osvojili nejen precizní výčepní techniky, ale také detailní znalosti o historii pivovaru, výrobních postupech a péči o výsledný produkt. Právě díky této důkladné přípravě mohou v Ósace nabídnout návštěvníkům zkušenost, která je zcela srovnatelná s tou, kterou znají milovníci piva přímo z plzeňského zdroje.

„Filozofie „pivo vaří sládek, ale výčepní mu dává duši“, je něco, co mě v Česku opravdu zaujalo. Jako tapsterka jsem se naučila, že čepování není jen technika, ale i způsob, jak předat příběh piva. V izakaya, tradičních japonských podnicích, je pivo běžným prostředkem k zahájení společenského setkání, což ukazuje, jak velkou roli pivo v Japonsku hraje. Na rozdíl od Čechů nekladou Japonci takový důraz na pěnu, ale jakmile ji ochutnají, pochopí že je to nedílná součást chuťového zážitku. Věřím, že tento důraz na detaily může japonskou pivní kulturu obohatit,“ říká japonská tapsterka Mirai Mitomi, která na EXPO 2025 plzeňský ležák čepuje.

Součástí české expozice na EXPO 2025 je také speciální pivní program, který návštěvníkům nabízí možnost setkat se s deseti japonskými výčepními vyškolenými v precizní technice čepování plzeňského ležáku. Pro znalce a milovníky piva je připraven koncept tzv. beer flight, v jehož rámci se servírují malé porce piva o objemu 0,2 litru, které umožňují ochutnat všechny klíčové způsoby čepování, mezi něž patří hladinka, šnyt a mlíko.

Každý den přesně v 18:42, tedy v čase, který symbolicky připomíná rok 1842, kdy byla uvařena první várka piva Pilsner Urquell, zazní pavilonem zvuk zvonu. Následně výčepní přibližují přítomným hostům příběh tohoto ikonického piva, jehož tradice je spjata s českým pivovarnictvím více než 180 let. Tento slavnostní okamžik je doprovázen světelnou instalací Crystal Grid od společnosti Preciosa Lighting, která je umístěna ve středu restaurační části českého pavilonu. Jedinečné křišťálové svítidlo ve spojení s promyšlenou hrou světla vytváří atmosféru, jež posiluje dojem autenticity a kulturní hodnoty českého pivního rituálu.

„Na EXPO 2025 máme skvělou příležitost prezentovat to nejlepší z českého pivovarnického řemesla, ať už jde o český ležák, školení japonských tapsterů, nebo propojování pivovarské tradice s moderními zážitky pro návštěvníky. Připravili jsme program, který vzdává hold kvalitě plzeňského piva a ukazuje, že si ho mohou lidé vychutnat ve stejně skvělé kvalitě v Plzni i v Ósace," dodává Zdeněk Kovář, tiskový mluvčí Plzeňského Prazdroje.

Světová výstava EXPO 2025 představuje další významnou příležitost předvést světu, proč je plzeňský ležák již po generace uznáván jako měřítko kvality. V rámci českého pavilonu se stává reprezentantem kulturní identity České republiky a zároveň názorně přibližuje tradiční dovednosti spojené s odborným čepováním a péčí o pivo. Tento zážitek zprostředkovávají japonští výčepní, kteří byli vyškoleni přímo v Plzni, aby návštěvníkům nabídli autentickou zkušenost s pivní kulturou. Značka Pilsner Urquell se na světové výstavě EXPO oficiálně představila již v roce 1937 na 86. ročníku v Paříži, čímž započala svou mezinárodní prezentační tradici, která se v Ósace dále rozvíjí.

„Pilsner Urquell připomíná dlouhou tradici českého piva na světových výstavách a zdůrazňuje význam plzeňského ležáku, který dal jméno celému pivnímu stylu a dnes tvoří přibližně 70 % celosvětové spotřeby piva. Jsme hrdí, že můžeme reprezentovat Českou republiku na EXPO 2025 a ukázat tak světu, jak tradice a mistrovství v péči o pivo formují zážitky našich spotřebitelů po generace,“ říká Lenka Králová, Brand Directorka Pilsner Urquell.