Hladká a rychlá jízda otestovaného auta Cullinan

Na počátku minulého století, konkrétně v roce 1905, byl v jižní Africe nalezen dosud největší diamant na světě. V surovém stavu vážil přes 600 gramů a velikostí by se dal přirovnat k většímu grapefruitu. Na počest zakladatele známého dolu Thomase Cullinana byl tento „obří“ diamant nazván Cullinan, ale i přestože se jednalo o takto cenný kus drahokamu, byl rozdělen na menší kousky a prodán. Dva z nich jsou dokonce i součástí britských korunovačních klenotů. Od roku 2018 nese i přímo pojmenování tohoto diamantu první SUV tradiční Rolls Royce.
O tom, zda se jedná skutečně o první SUV, by se dalo polemizovat. V roce 1914 byly všechny dostupné podvozky vozu RR Silver Ghost přepracovány a následně použity na obrněná vozidla, která byla samozřejmě uzpůsobena i pro jízdu mimo cesty. Nicméně je Cullinan prvním moderním SUV britské automobilky, která tak následuje například Porsche či Lamborgini a vydává se do oblastí zatím neprobádaných.

Je těžké popsat Cullinan v pár větách, ale důležité je zmínit, že se jedná o velmi velké vozidlo a stejně tak luxusní. Měli jsme možnost testovat verzi Black Badge, která má oproti základu mimo jiné silnější motor. Ačkoliv se hmotnost Cullinana blíží ke třem tunám, rozhodně to není žádný lenoch. Až 600 koní pod kapotou je schopno rozdupat patřičnou dynamiku tohoto více než 2,5tunového kolosu. Z 0 na 100 se dokáže vyšplhat tento 420kilowattový vůz za 5s a vůz rychle akceleruje i při vyšších rychlostech. Jako maximální rychlostí se může automobil chlubit až 250 km/h. Řazení je krásně hladké, jak se na tento „obývák“ na kolech sluší a patří.
Auto jsme projeli i na polních cestách kolem Labe. Náklony ani rozrbahněná kamenitá cesta mu nedělaly problém. Díky možnosti nastavení podvozku a permanentnímu pohonu 4x4 se musí uznat, že Cullinan je skutečně auto do terénu. Nutno podotknout, že se nejednalo o nějakou offroad trať.
Kapitolou samo o sobě je pohodlí. Přirovnání k obývacímu pokoji je na místě, protože Cullinan je především o luxusním cestování, a to ať sedíte na místě řidiče, nebo na zadních sedadlech. Asi nejvíc nás zaujalo dokonalé odhlučnění vozu, motor v interiéru téměř neslyšíte a cestou si můžete užívat dokonalé ticho. Pokud Vás přestane bavit, tak můžete využít palubní multimédia. Především zadní obrazovky jsou na poměry aut obrovské. A pokud zastavíte, tak jsou v kufru k dispozici 2 pikniková sedátka, což vozu dodá další wow efekt. Navíc si kufr určitě velmi rychle oblíbíte, protože do něj dostanete náklad o objemu 909 litrů.

Dlouho jsme přemýšleli, jaké nedostatky konstruktérům vytknout. V pravdě jich není mnoho, ale jednou z věcí bude umístění ovládacích prvků řidiče. Na rozdíl od velmi jednoduchého řízení je tady potřeba mít čas si zvyknout a hlavně přemýšlet, kam které tlačítko konstruktéři schovali.
Záměrně jsem nezmínil spotřebu a cenu vozu. Mluvit u vozů automobilky se dvěma R ve znaku o spotřebě, je tak nějak neslušné. Asi jako se ptát dámy na věk. Nicméně spotřeba není tajná a na tento luxusní kolos ani velká, pohybuje se kolem 17 l/100 km. Co se týká ceny, ta odpovídá ruční výrobě, kvalitě zpracování i sociálnímu statusu, který s autem získáváte. Dá se směle přirovnat k ceně bytu v Praze – vybaveného, s garážovým stáním a asi i se Superbem v ceně.
I přes svou cenu si Cullinan své kupce najde. U nás se jím může pyšnit například známá osoba Leoš Mareš. Staňte se jedním z majitelů takto skvělého vozu i Vy a pochlubte se svým známým s takto novým luxusním „kouskem“.